Objectifs de la conférence
- Offrir un rassemblement conçu sur mesure pour la communauté des leaders en santé;
- Développer des compétences et comportements essentiels pour améliorer le leadership;
- Permettre aux leaders en santé d’établir des liens avec leurs pairs, la communauté et le système;
- Inspirer les participants pour qu’ils collaborent à la direction de l’avenir des soins de santé;
- Présenter des connaissances de pointe de calibre mondial axées sur les solutions et leur application dans le milieu de travail.
Thème
Inarrêtables!
Comme suite au succès des thèmes des conférences nationales du CCLS – Réunis! en 2023 et Tous ensemble! en 2024 – la Conférence nationale du CCLS de 2025 reflétera l’environnement et les défis actuels des soins de santé, tout en captivant des sentiments comme l’optimisme, la résilience, le changement, l’accent mis sur l’avenir et la volonté d’avancer.
Cette année, nous célébrons la nature sans relâche des leaders, professionnels, pionniers et défenseurs des soins de santé qui, ensemble, continuent de repousser les limites, de susciter des changements transformateurs et de rehausser la qualité des soins, malgré les défis. Pour 2025, nous avons l’intention de poursuivre sur cet élan avec notre thème : Inarrêtables!
Ce thème porte en lui la notion d’un élan continu. C’est un rappel énergique de la nécessité de demeurer optimistes, tenaces et persévérants alors que nous ouvrons de nouvelles voies pour l’avenir. C’est une occasion de reconnaître la volonté inébranlable de nos leaders qui refusent de se laisser décourager par les revers. En 2025, nous ne maintenons pas seulement la vitesse acquise – nous l’augmentons grâce à des partenariats qui réinventent les soins, abattent les cloisons et préparent la voie à l’établissement d’un système de santé plus interconnecté et performant.
Joignez-vous à plus de 500 leaders en santé de toutes les régions du Canada représentant tous les aspects des soins de santé alors que nous nous efforcerons collectivement d’imaginer et de réinventer les soins de santé. Avec amplement de temps pour le réseautage, des séances simultanées interactives, des conférenciers et conférencières visionnaires pour les plénières, un auditoire diversifié de leaders en santé et de réels échanges avec des représentants du secteur des affaires œuvrant dans le domaine de la santé, nous verrons de nouveaux partenariats et des exemples de relations des leaders en santé avec leur personnel, les patients, les familles et les communautés. La Conférence nationale du CCLS de 2025 établira des liens entre vous et vos pairs dans un esprit d’optimisme et de résolution.
Ne manquez pas cette occasion de faire partie d’une communauté qui est déterminée à continuer de repousser les limites. Ensemble, célébrons les progrès, accueillons l’innovation et continuons de réinventer, redynamiser et de rebâtir le leadership en soins de santé.
L’avenir, c’est maintenant dans les soins de santé au Canada. Nous sommes inarrêtables!
Inscription
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Type d'inscription |
Tarif |
Hâtive (membre) | 995,00 $ + taxes |
Hâtive (non-membre) | 1,155,00 $ + taxes |
Régulier (membre) | 1,160,00 $ + taxes |
Régulier (non-membre) | 1,320,00 $ + taxes |
Inscription pour une journée (membre) | 745,00 $ + taxes |
Inscription pour une journée (non-membre) | 865,00 $ + taxes |
Représentant des patients* | 460,00 $ + taxes |
Étudiant** | 470,00 $ + taxes |
Date limite d'inscriptions hâtive : 2 mai 2025
Date limite d'inscriptions régulier : 13 juin 2025
Les tarifs d'inscription pour les "membres" sont disponibles pour les membres du CCLS et de l'Association des infirmières et infirmiers du Canada. Les membres du CCLS obtiennent une réduction des frais d’inscription.Vous n’êtes pas encore membre? Adhérez au Collège aujourd’hui pour seulement 195 $ pour la première année. Vous trouverez ici les détails sur l’adhésion au CCLS.
*Pour obtenir le tarif représentant des patients, veuillez envoyer de l’information sur l’organisation de patients que vous représentez à conference@cchl-ccls.ca.
**Pour obtenir le tarif étudiant, veuillez envoyer une preuve de vos études à conference@cchl-ccls.ca.
Aperçu du programme
Commanditaire principal : Sodexo
En collaboration avec l'Association des infirmières et infirmiers du Canada
Le dimanche 1 juin 20255 | |
08h30 – 11h30 | Événement optionnel | ACHE Workshop |
12h00 – 16h30 | Événement optionnel | CCHL Leadership Integration Forum |
13h00 – 17h00 | Inscription |
18h00 – 23h00 | L'événement Hommage aux leaders en santé |
Le lundi 16 juin 2025 | |
07h00 – 17h00 | Inscription |
07h30 – 08h30 | Petit déjeuner continental |
08h30 – 09h00 | Plénière - Cérémonies d’ouverture |
09h00 – 10h00 | Plénière |
10h00 – 10h45 | Pause-réseautage |
10h45 – 12h15 | Séances simultanées |
12h15 – 13h45 | Déjeuner : Présentation des prix Robert Wood Johnson |
13h45 – 15h15 | Séances simultanées |
15h15 – 15h45 | Pause-réseautage |
15h45 – 16h15 | Plénière - Célébrer le leadership : CHE/LCS et Fellows |
16h15 – 17h15 | Plénière |
17h15 – 18h30 | Célébrer le leadership : réception de réseautage |
Le mardi 17 juin 2025 | |
06h30 – 07h30 | Wellness activity: Rock steady yoga class |
07h00 – 15h00 | Inscription |
07h30 – 08h30 | Petit déjeuner continental |
08h30 – 09h30 | Plénière |
09h30 – 10h15 | Pause-réseautage |
10h15 – 11h45 | Séances simultanées |
12h00 – 13h30 | Déjeuner : Le CCLS présente les Prix Solventum en innovation pour les équipes de soins de santé (anciennement appelés les Prix 3M) |
13h30 – 14h30 | Séances simultanées |
14h30 – 15h00 | Pause-réseautage |
15h00 – 16h00 | Plénière |
16h00 – 16h15 | Plénière - Discours de clôture |
*Le programme peut être modifié sans préavis.
Conférenciers (ières)
09 h 00 - 10 h 00 | Le lundi 16 juin 2025
Les geeks et les excentriques : L’âge de l’IA et des moyens infinis
Nous nous trouvons à l’aube d’une révolution fondée sur la montée fulgurante de ChatGPT et de l’IA générative. L’essor exponentiel de ces technologies transforme la façon dont nous communiquons, collaborons et créons, révolutionnant ainsi les industries partout dans le monde. Cependant, lorsque tout le monde aura l’IA comme copilote, qui se démarquera? Selon Shawn Kanungo, nous avons besoin de plus d’excentriques, c’est-à-dire de leaders qui sont à la fois uniques et audacieux.
La montée de l’IA générative, des technologies infonuagiques et des talents excentrés nous fait entrer dans une ère de moyens infinis dans laquelle notre travail peut être reproduit sans frais et où nous n’avons pas besoin de permission pour démarrer. Par conséquent, nous pouvons bâtir des organisations aux possibilités exponentielles — des entreprises d’un nouveau genre qui peuvent être plus agiles, flexibles et dotées d’énormes moyens.
Dans cette séance inaugurale provocatrice et contre-intuitive, M. Kanungo nous plonge profondément dans l’ère de l’intelligence artificielle et des moyens infinis. Il explore les raisons pour lesquelles cette révolution façonnera l’avenir, ainsi que les incidences qu’elle aura sur la culture, les affaires, la technologie et les individus. En fin de compte, l’avenir favorisera les excentriques.
Shawn Kanungo
Une stratégie dans un monde de perturbations
En tant que stratège en innovation de renommée mondiale et auteur à succès, Shawn Kanungo travaille à la croisée de la créativité, des affaires et de la technologie. Il a passé 12 ans chez Deloitte à collaborer étroitement avec des leaders pour les aider à mieux planifier les occasions que présente l’innovation perturbatrice ou de rupture. Pendant ses conférences des plus dynamiques, il puise dans sa vaste expérience pour offrir à ses auditoires une feuille de route optimiste pour l’avenir, un plan qui englobe des approches inattendues de l’innovation permettant de demeurer concurrentiel et pertinent.
Depuis qu’il a quitté Deloitte, M. Kanungo a travaillé avec des centaines d’organisations pendant leur progression vers la transformation numérique. Il a dirigé des projets complexes intégrant l’intelligence artificielle, les technologies infonuagiques, l’économie comportementale, le web3 et plus encore. Actuellement, il est un associé chez Queen & Rook où il fournit des conseils à des organisations phares et des cadres de haut niveau sur les tendances perturbatrices, et il investit dans des entreprises en démarrage.
M. Kanungo est le premier expert en innovation à avoir une émission diffusée en continu, sortie sur Apple TV et Prime Video en août 2023, qui porte le même titre que son premier livre à succès, The Bold Ones, et qui est le complément du scénario qu’il y présente visant à encourager les gens à devenir plus audacieux et à faire avancer leurs carrières et leurs organisations. On en a fait l’éloge en tant qu’un des meilleurs livres de McKinsey sur la prise de décision destinés aux leaders. Le travail de M. Kanungo a aussi été présenté dans le Globe and Mail et The Guardian et par la CBC et CTV.
Le contenu sur l’innovation de M. Kanungo, un prolifique créateur de contenu, a obtenu des millions de vues sur LinkedIn, TikTok, YouTube et Facebook. La revue Edify l’a reconnu comme une de ses 40 personnalités marquantes de moins de 40 ans et Forbes l’a appelé « le meilleur conférencier principal virtuel qu’il m’a été donné de voir » en 2021.
16 h 15 - 17 h 15 | Le lundi 16 juin 2025
Monday Afternoon Plenary
Janet M. Davidson
Consultante en soins de santé
Janet Davidson œuvre en consultation sur les soins de santé, plus particulièrement dans les domaines de la stratégie, de la gestion et de la conception d’organisations ainsi que de la gouvernance. Auparavant, elle a été sous-ministre de la Santé en Alberta. Janet a 40 ans d’expérience en soins de santé dans les secteurs gouvernemental, bénévole et hospitalier/communautaire, acquise dans plusieurs provinces canadiennes et à l’étranger. Janet occupe actuellement le poste d’administratrice de la Régie de la santé de la Nouvelle-Écosse. Elle siège aux conseils d’administration de Bayshore Soins de santé, du Hospital for Sick Children et d’Effectif de la santé Canada. Janet est la présidente sortante de l’Institut canadien d’information sur la santé et de l’Alliance de recherche numérique du Canada. Elle est la première récipiendaire du titre Johnson Fellow de l’Institut CD Howe et elle est coprésidente de son conseil sur les politiques de santé.
Janet a été PDG du Centre de santé Trillium et de l’Hôpital Toronto East General (devenu depuis l’Hôpital Michael Garron) et a aussi été présidente de l’Association des hôpitaux de l’Ontario. En outre, elle a occupé des fonctions de cadre à la régie Vancouver Coastal Health et aux Services de santé de l’Alberta.
Janet a obtenu un baccalauréat en sciences infirmières à l’Université de Windsor et une maîtrise en gestion des services de santé de l’Université de l’Alberta. Elle est une diplômée du programme d’éducation de directeurs de l’Institute of Corporate Directors de la Rotman Business School, ainsi que du programme de leadership en santé mondiale de la School of Public Health de l’Université de Californie, Berkeley (UC Berkeley), et elle est récipiendaire d’un doctorat honorifique en droit de l’Université de Windsor. Janet est une Officière de l’Ordre du Canada et a été inscrite à deux reprises sur la liste des 100 femmes les plus puissantes du Canada et des 25 femmes des plus influentes du Canada.
08 h 30 - 09 h 30 | Le mardi 17 juin 2025
La Conversation nationale| Susciter le changement : Idées, stratégies et engagement pour provoquer une reconception inarrêtable des systèmes de santé
La Conversation nationale du CCLS rassemble les membres tout au long de l’année pour explorer un thème prioritaire en matière de soins de santé au Canada, ce qui favorise et soutient un leadership intellectuel et efficace dans le domaine. Grâce à un dialogue éclairé par des experts, au partage d’expériences vécues et à la participation des membres, nous cernons des compétences clés en leadership et partageons les idées au moyen d’un résumé distribué dans tout le pays.
Lors d’un vote, les membres ont choisi le sujet suivant pour la Conversation nationale de 2025 :
La reconception des systèmes de santé
Il est essentiel de reconcevoir les systèmes de soins de santé canadiens pour s’attaquer aux défis grandissants que représentent l’accessibilité, l’équité et la pérennité. À cause du vieillissement de la population et de l’augmentation de la demande de services, nos systèmes actuels doivent évoluer pour assurer la prestation de soins équitables en temps voulu à tous les Canadiens et Canadiennes. La reconception du système de santé nous aidera à nous adapter à ces pressions, à intégrer des technologies innovatrices et à créer un milieu de soins de santé plus résilient et capable de réagir pour répondre aux besoins de chaque communauté.
Quelles stratégies les leaders en santé peuvent-ils utiliser pour influer sur la reconception des systèmes de santé dans des contextes particuliers?
Cette séance plénière hautement stimulante associe des panélistes experts dynamiques à la participation interactive de l’auditoire pour créer une expérience mémorable et percutante. Les personnes présentes y contribueront activement au moyen de sondages en direct, d’applications de questions-réponses et de défis à relever rapidement. Des pépites de connaissances – des informations concises à fort impact – seront intégrées harmonieusement dans la séance à différents moments pour offrir, en quelques minutes à peine, des idées clés et des renseignements exploitables à retenir, assurant ainsi une participation maximale et une applicabilité immédiate pour les membres de l’auditoire.
Les personnes présentes en ressortiront dynamisées, outillées d’idées pouvant être mises en œuvre et incitées à appliquer de nouvelles connaissances dans leurs rôles de leader.
Cette séance n’a pas été conçue seulement pour qu’on y assiste. Elle a pour but d’amener les membres de l’auditoire à y participer, à communiquer et à se développer.
Conférenciers/conférencières :
Dre Santanna Hernandez
Forces armées canadiennes
Par son ascendance paternelle, la Dre Santanna Hernandez est dénée, de la nation Liidlii Kue et de la Première nation de Cold Lake, et hollandaise par son ascendance maternelle. Elle a grandi dans le territoire traditionnel de la Nation Stó: lō et a passé de nombreuses années en tant qu’invitée sur le territoire non cédé des Nations Sinixt (Lakes), Syilx (Okanagan), Ktunaxa (Kootenays) et Secwepemc (Shuswap) qu’elle honore pour les nombreuses traditions et les dons qu’elles ont partagés avec elle. Mère de quatre enfants et membre des Forces armées canadiennes, la Dre Hernandez suit son propre parcours de guérison d’un traumatisme post-générationnel et du racisme systémique persistant.
Elle a récemment terminé ses études de médecine à l’Université de Calgary et poursuivra sa formation spécialisée en médecine familiale rurale dans le sud de l’Alberta. Elle a été la première présidente autochtone de la Fédération des étudiantes et des étudiants en médecine du Canada, qu’elle continue à soutenir à titre de présidente sortante. Elle est coprésidente du cercle consultatif des étudiantes et étudiants ii'taa'poh'to’p et travaille continuellement à la recherche et aux initiatives visant à soutenir les étudiantes et étudiants autochtones de l’Université.
La Dre Hernandez met à profit son leadership et son expérience de la gouvernance pour avancer de concert avec des alliés de la cause autochtone. Avant d’entamer ses études en médecine, elle a obtenu, à l’Université de Victoria, un baccalauréat en travail social auprès des autochtones axé sur la santé des Autochtones et les politiques sanitaires les concernant. Pendant trois ans, la Dre Hernandez a fait partie du conseil d’administration de l’Association médicale canadienne à titre de représentante des étudiantes et étudiants.
Vickie Kaminski
Cadre supérieure
Vickie est une cadre supérieure en soins de santé qui compte plus de 45 ans d’expérience dans les systèmes de santé canadiens et internationaux et dont les antécédents professionnels sont en soins infirmiers. Vickie a dirigé des systèmes de santé en Ontario, à Terre-Neuve-et-Labrador, en Alberta et au Manitoba. Elle a aussi été administratrice générale (sous-ministre) de South Australia Health. Dans le cadre de ces fonctions antérieures, Vickie était responsable de la direction de la transformation de systèmes de santé, de la construction d’importantes immobilisations et de l’amélioration de l’intégration des services dans l’ensemble de systèmes de santé. Vickie a beaucoup travaillé avec des conseils d’administration, des gouvernements et des cadres supérieurs de fournisseurs de soins de santé. Elle est très au fait des complexités que présente la prise de décisions inhérente aux responsabilités de gouvernance bilatérale et tripartite.
Shiyen Shu
Coach de cadres agréée
En tant qu’oratrice acclamée, coach de cadres agréée et conseillère de confiance, Shiyen Shu s’engage à aider des personnes formidables à devenir d’excellents leaders en santé. Reconnue par la plateforme leadersHum comme une des 200 voix les plus puissantes en leadership, au même titre que des sommités comme Simon Sinek, Adam Grant, et Marshall Goldsmith, Shiyen a, par son leadership éclairé, eu un impact dans le monde entier. Elle a aussi été reconnue parmi les 75 meilleurs immigrants et immigrantes canadiens et a reçu la prestigieuse Médaille du jubilé de platine de la Reine pour ses contributions.
Munie d’une maîtrise ès sciences en ergothérapie de l’Université de Toronto et d’un baccalauréat en kinésiologie avec mention de l’Université McMaster, Shiyen a entamé sa carrière en tant que clinicienne de première ligne avant de se réorienter vers le développement organisationnel. Son travail dans les différents segments du système de santé lui a permis de constater de première main les problèmes en matière de leadership qui nuisaient aux équipes et aux résultats organisationnels. Sa passion pour le perfectionnement des leaders l’a amenée à créer Dream Dare Lead Inc., une entreprise spécialisée dans le soutien des personnes et des organisations afin qu’elles parviennent à des niveaux supérieurs de succès et d’excellence en soins de santé et dans d’autres domaines.
Shiyen augmente son impact en servant de chargée de cours adjointe à l’Université de Toronto et de présidente du conseil d’administration d’une organisation sans but lucratif. Née à Mumbai et maintenant établie à Mississauga, elle combine avec joie sa vie de famille en tant que mère dévouée de trois enfants avec sa mission qui consiste à transformer l’avenir du leadership.
Janet M. Davidson
Consultante en soins de santé
Janet Davidson œuvre en consultation sur les soins de santé, plus particulièrement dans les domaines de la stratégie, de la gestion et de la conception d’organisations ainsi que de la gouvernance. Auparavant, elle a été sous-ministre de la Santé en Alberta. Janet a 40 ans d’expérience en soins de santé dans les secteurs gouvernemental, bénévole et hospitalier/communautaire, acquise dans plusieurs provinces canadiennes et à l’étranger. Janet occupe actuellement le poste d’administratrice de la Régie de la santé de la Nouvelle-Écosse. Elle siège aux conseils d’administration de Bayshore Soins de santé, du Hospital for Sick Children et d’Effectif de la santé Canada. Janet est la présidente sortante de l’Institut canadien d’information sur la santé et de l’Alliance de recherche numérique du Canada. Elle est la première récipiendaire du titre Johnson Fellow de l’Institut CD Howe et elle est coprésidente de son conseil sur les politiques de santé.
15 h 00 - 16 h 00 | Le mardi 17 juin 2025
La curiosité : L’ordonnance d’une médecin pour le leadership et l’innovation au XXIe siècle
C’est lorsque la pensée créative et la pensée critique se rejoignent qu’une réelle ingéniosité et innovation se manifestent chez les êtres humains. Pourtant, il arrive trop souvent que nous nous cloisonnions, en réfléchissant de façon logique (avec notre hémisphère gauche) ou de façon créative (avec notre hémisphère droit). En alliant le pouvoir de nos deux hémisphères, nous pouvons libérer notre véritable génie et transformer nos organisations, nos communautés et nos vies.
Dre Chika Stacy Oriuwa
Médecin | Experte en relations humaines, leadership authentique et bien-être organisationnel
Médecin accomplie, poète reconnue de la parole au niveau national et leader visionnaire, la Dre Chika Stacy Oriuwa est une personne aux multiples facettes dotée d’une énergie sans borne dont le parcours illustre tous les aspects d’un leadership authentique. Elle puise dans ses expériences diversifiées – dans tout un éventail de secteurs, d’étapes et de disciplines – pour raconter son histoire de façon saisissante et captivante et pour partager des idées pertinentes et des mesures réalisables sur le leadership, les liens avec les autres et le bien-être, et sur la façon de libérer notre réel potentiel pour parvenir à des résultats transformateurs dans nos organisations, nos communautés et nos vies.
La carrière de la Dre Oriuwa témoigne de son insatiable curiosité concernant l’expérience humaine et les liens très étroits qui la définissent. Elle est actuellement une résidente en psychiatrie à l’Université de Toronto où elle a obtenu son diplôme en médecine et où elle est devenue la seule femme noire à être désignée l’unique major de promotion du département. Depuis, la Dre Oriuwa est devenue une ardente défenseure de l’atténuation des disparités en matière de santé des personnes noires et de la dénonciation de la discrimination institutionnelle en servant de fer de lance d’initiatives de changement dans les soins de santé et ailleurs.
En plus de son diplôme en médecine, la Dre Oriuwa est titulaire d’une maîtrise en leadership et innovation dans les systèmes de santé de l’Université de Toronto. Elle a aussi fait partie de plusieurs conseils d’administration dont elle éclairait les efforts pour faire progresser l’équité, le leadership authentique et la priorisation du bien-être au travail. En outre, elle est l’autrice du livre Unlike the Rest, son mémoire sur le devenir, l’appartenance et la visibilité et son parcours en tant que pionnière et leader dans le monde médical.
Le magazine TIME a nommé la Dre Oriuwa parmi les « prochains leaders générationnels de 2021 » et Maclean’s l’a incluse dans sa liste Power 50 des personnes les plus importantes au Canada. Son nom figure parmi les « femmes de l’année » du Best Health Magazine et elle a fait l’objet de reportages et d’articles dans plusieurs grands médias, notamment dans The National de CBC, CTV News, CP24, le Toronto Star et TODAY. En 2021, la compagnie Mattel a honoré la Dre Oriuwa dans le cadre de sa campagne #ThankYouHeroes en fabriquant une poupée Barbie unique en son genre à son image pour commémorer ses contributions en tant que travailleuse de première ligne en soins de santé.
Très recherchée comme conférencière, la Dre Oriuwa a pris la parole à de nombreux événements nationaux et internationaux. Elle a perfectionné sa capacité de captiver et d’inspirer ses auditoires par sa poésie. Elle infuse dans ses exposés le rythme, l’émotion et la précision de la poésie, transformant ses propos critiques et actuels en un récit habile qui laisse une impression profonde, percutante et durable.
Séances Simultanées
Le lundi 16 juin 2025
10 h 45 - 12 h 15
- The leadership your organization needs most: An executive session
Executive leaders, where in your organization would better leadership most significantly enable your people to address strategic priorities? Which people would you target for development and support, what should the focus be, and what form(s) would be most beneficial for them? Once you’ve decided these things, what are the next steps to operationalize it?
The purpose of this highly customized and interactive session, exclusive to executives, is to guide participants to create an action plan to address their most urgent strategic people/leadership priority.
The session will be informed by CCHL’s most recent international research, our evidence-based programs, the results of a rapid research pre-survey completed by healthcare CEOs across the country, and participants’ input.
The structure begins with reviewing the importance of leadership and the kind of leadership most needed in the current and evolving healthcare landscape, including based on lessons learned in the recent past.
Each participant will then select their top people/leadership priority as the focus for the session and will use a CCHL tool to self-audit the state of leadership development and integration in their organizations. From there, we will discuss how leadership development and integration can address the priorities and participants will create an action plan with practical next steps.
Learning objectives:
By the end of the session, participants will be able to:
- Identify their top people/leadership priority
- Explain the importance of leadership and how leadership development and integration can enhance outcomes
- Create the foundations for a strategy to address their top priority.
Speaker:
Dr. Jaason Geerts – Vice-President of Research and Leadership Development CCHL; Associate, Cambridge Judge Business School; Adjunct Professor, Telfer School of Management, University of Ottawa
- Setting a new standard in long-term care: how to navigate the Stellar Certification Program
Join us to network and learn how the Stellar Certification Program will enhance the culture of your organization and recognize your workplace excellence. Discover how your organization can create a healthy work environment for direct care nurses as they lead from the point of care. This workshop will provide guidance and strategies for long-term care home organizations across Canada that are seeking certification from the Stellar Certification Program. This workshop is suited to administrators, directors of nurses, nurse resource experts, educators and nurses in direct care.
The program focuses on creating a healthy work environment for direct care nurses, reducing moral distress and burnout. It emphasizes patient- and family-centered care, fostering job satisfaction, and a sense of belonging among the nursing staff. Additionally, Stellar Standards guide Leaders through systems transformation by setting a benchmark for excellence in the workplace, enhancing hiring practices and creating a positive work environment. It ensures that highly qualified nurses are recruited and retained, while also promoting ongoing professional development.
Achieving Stellar certification helps build a sustainable nursing workforce, leading to better retention, recruitment and satisfaction, as well as reduced moral distress. The program acknowledges organizations that prioritize safety, follow best staffing practices, and support nurses’ development. It also ensures an inclusive workforce reflecting Canada’s diversity.
Stellar Certification is a significant step forward in enhancing the culture and excellence of health-care organizations. Through this session, the program’s impact will be clearly demonstrated, highlighting the transformative power of nursing to create a positive health-care environment.
During this workshop, participants will:
- Explore and learn about the Stellar Certification Program for their LTC home.
- Examine the entire certification process, from understanding the requirements, preparing the application, to the final review and awarding of Stellar certification.
- Review and complete the self-assessment guide for your LTC home (interactive element).
Speakers:
Josee Morin – Lead, Stellar Certification, Canadian Nurses Association
Misty Fortier – Director, Credentialling Centre, Canadian Nurses Association
Valerie Grdisa – Chief Executive Officer, Canadian Nurses Association
- La gestion de proximité au sein du CISSS de l'Outaouais
Le Plan santé du gouvernement du Québec s'articule autour de la Loi sur la gouvernance du système de santé et de services sociaux et vise un retour à une gestion de proximité. Par son modèle de gestion de proximité, le CISSS de l'Outaouais souhaite répondre aux défis de santé spécifiques à chaque secteur géographique de la région. Avec ses cinq réseaux locaux de services (RLS) et une population de plus de 410 000 habitants, les enjeux d'accès aux services, de volume de soins, et de pénurie de personnel, exacerbés par une réalité frontalière unique avec l'Ontario sont nombreux. Depuis 2015, une forte perception de perte dans les RLS a été observée, notamment en raison de la rupture des liens avec les partenaires locaux. Le modèle de proximité mis en place pour adresser ces enjeux repose sur des données populationnelles de santé publique et est structuré autour du Comité de coordination opérationnel local et du Comité territorial, ce dernier incluant des usagers et résidents, le tout pour une amélioration continue des services à la population, dans une optique de création de valeur. Les bénéfices de cette approche incluent un sentiment renouvelé d'appartenance et de concertation entre les parties prenantes, une prise de décision locale accrue, et une amélioration de l'expérience des usagers. La prochaine étape consiste à évaluer le modèle actuel, développer des tableaux de bord pour un suivi plus précis, et envisager l'extension de ces gains aux secteurs urbains. Cet atelier permettra aux participants de discuter en petit groupe de leur vision de la gestion de proximité en plus de suggérer des pistes de solution pour l'opérationnaliser. Ce sujet cible l'atteinte des résultats soit, l'amélioration de la santé populationnelle, par l'engagement des autres et le développement de coalitions.
Speaker:
Dr Marc Bilodeau – PDG, CISSS de l'Outaouais
Nicole Boucher-Larivière – Directrice de proximité pour le Réseau Local de Services du Pontiac, CISSS de l'Outaouais
- Achieving Strategic Priorities with LEADS
Join us for an innovative session on the Achieving Strategic Priorities with LEADS (ASPL) - Executive Leadership Program, a unique CCHL initiative embraced by forward-thinking healthcare organizations across Canada. This session provides valuable insights into how this groundbreaking program is transforming the way senior leaders advance their strategic priorities.
Through leadership lessons, interactive discussions, and practical activities, you'll learn how the ASPL Program is designed to:
- Familiarize senior leaders with the LEADS in a Caring Environment framework
- Facilitate dialogue to build collective leadership capacity through the alignment of LEADS to a strategic plan
- Identify the LEADS domains and capabilities crucial for an organization’s future success
- Explore opportunities to integrate the LEADS framework within an organization
Strategically aligning priorities with the LEADS framework offers a vital opportunity to reflect on equity, diversity, and inclusion in leadership practices, while also serving as a launchpad for inspiring healthcare leaders. By achieving strategic priorities with LEADS, senior leaders can invest in their teams, ensuring the necessary people and resources to advance ambitious plans. This session offers a real-world exploration of how the ASPL program, guides senior leaders to seamlessly integrate the fundamental building blocks of health leadership—being, caring, and doing. By using the LEADS framework, leaders learn to move strategy forward and achieve tangible results through setting direction, aligning decisions with vision, and committing to action.
Join us and learn how the ASPL program can transform your leadership approach to drive strategy and innovation within your organization.
Speaker:
Doug Miron – MA Leadership CEC PCC CHE & Fellows Program Coach | Canadian College of Health Leaders, Leadership Faculty | LEADS Coach and Facilitator
- Governing the unstoppable: Harnessing generative AI in healthcare administration with confidence and integrity
Statement of Purpose
This concurrent session will explore the transformative potential of generative AI in health administration while emphasizing the critical need for proper corporate governance and policy development. Led by Niagara Health’s General Counsel and Privacy Officer, with a background in health administration, this session will provide actionable insights into addressing the pain points healthcare organizations face due to the rapid adoption of AI tools, particularly in administrative and executive functions.
Learning Objectives and Outcomes
Participants will learn how to identify governance gaps in the use of generative AI, understand legal, privacy, and security implications, and collaborate with key stakeholders to create effective policies. Attendees will leave with tools to address the challenges posed by generative AI, including a framework for policy development and implementation.
Relevance to the Selected Topic
This session aligns with the AI and digital tech theme by addressing the ethical, operational, and legal implications of AI in healthcare. It leverages the presenter’s experience guiding a large healthcare organization through the implementation of governance policies for AI, offering practical insights for attendees navigating similar challenges.
Practical Applications and Engagement
The session will include interactive exercises, such as drafting foundational governance policies and evaluating AI-driven risks. Participants will role-play as leaders, privacy officers, and ICT professionals to simulate decision-making processes and create governance frameworks collaboratively.
Leadership Lessons Learned
This session will demonstrate how strong governance and policy frameworks enable leaders to harness AI’s potential while mitigating risks. It will emphasize interdisciplinary collaboration and leadership, linking insights to the LEADS in a Caring Environment Framework.
Connection to CCHL’s Foundational Commitments
The session will address equity, diversity, and inclusion by exploring biases in AI tools and prioritize the patient voice through discussions on transparency and trust. It promises timely, practical solutions for leaders managing the transformative impact of AI.
Speaker:
James Hall – General Counsel & Privacy Officer, Niagara Health
- Nothing worth doing can be done alone: Health justice in collaboration
Canada's healthcare system continues to grapple with the limitations of siloed, hyper-individualistic care cultures, which prioritize operational efficiency over meaningful, inclusive engagement with patients and families. This approach perpetuates isolation, overlooking the transformative potential of collaborative care. To truly innovate and address the needs of diverse communities, healthcare must champion collective action and co-designed solutions.
This presentation offers a practical, relational framework to shift away from the culture of individualism in systems of health and well-being toward value-based care rooted in collaboration and inclusivity. Presenters will highlight initiatives at William Osler Health System (Osler), including its pioneering Health Justice Plan, co-created with members of Osler’s Patient and Family Advisory Council and community partnerships. These initiatives demonstrate how collaboration with patients and families drive innovation, improve patient outcomes, and enhance operational efficiency.
Through interactive discussions and actionable insights, healthcare leaders will explore strategies to foster a culture of co-design and collaboration. This session will inspire attendees to harness innovative solutions, build thriving partnerships, and integrate community voices to deliver care that is collective, engaged, and impactful.
By the end of the session, participants will leave with a deeper understanding of how value-based care—designed in partnership with patients and communities—can create a healthcare system that not only thrives but also serves as a foundation for a more just and equitable world.
Speakers:
Yasir Khalid – Director of People-Centered Care & Health Justice, William Osler Health System
Arany Sivasubramaniam – Health Justice Specialist, William Osler Health System
- Successful long-term careers: The ups and downs
In this session, we will discuss how to set your own goals for a successful long-term career, consider what steps to take to achieve those goals, and ideas for how to execute the steps. Every career has its ups and downs, and the path can get muddy along the way. Join Cheryl Gibson as she relates some of her experiences and provide ideas for how sessions attendees can face these ups and downs while keeping their career path on-track.
Speaker:
Cheryl Gibson – Olympian and tax lawyer
13 h 45 - 15 h 15
- Getting better at getting better: Revisiting the levers of transformation for high-performance healthcare organizations
Unstoppable high-performing health systems around the world share a set of common levers for change:
- Engaging healthcare providers and front-line managers in creating an improvement culture
- Focusing on population needs
- Creating supportive policies and incentives
- Building organizational capacity
- Engaging patients and citizens
- Promoting evidence-informed decision-making
Through this session, participants will explore the value of these foundational levers and associated leadership competencies for enabling health system transformation within their own organizational context and at a pan-Canadian level. A case study will illustrate the potential when these approaches are applied in practice.
Learning objectives
During this highly interactive session, participants will:
- Reflect on how foundational levers and leadership competencies required to create high performing health systems can accelerate progress towards high-quality, safer care
- Assess their organization’s strengths and areas for improvement to enable transformation
- Crowd-source pan-Canadian priorities for supporting leaders to drive change
Activities
Leadership for transformation competencies validation exercise
Self-Assessment and solution-oriented group discussion: how strong is your organization’s foundation to accelerate improvement and transformation?
25-10 liberating structures exercise to crowd-source priorities for pan-Canadian action that will support leaders to drive change over the next 3-5 years
Speakers:
Jérôme Ouellet – Director, Leadership Programs, Healthcare Excellence Canada
Robert James Borris –
Carla St Croix –
Jennifer Zelmer – President and CEO, Healthcare Excellence Canada
- Relieving the strain on hospital resources by implementing an Admission Discharge Unit
The Admission Discharge Unit (ADU) at Erie Shores HealthCare actively alleviates strain on hospital resources, particularly in the emergency department, by optimizing patient flow and resource management. This project is closely aligned with CCHL’s foundational topics, such as Patient Voice, Leadership, Innovation, and Value-Based Healthcare. By the end of this session, participants will gain actionable strategies to reduce emergency overcrowding by streamlining patient transfers and discharges, enabling hospitals to deliver essential services more efficiently. Additionally, the ADU is a critical transition point for patient care, ensuring improved access and outcomes while fostering collaboration across departments.
The ADU’s success stems from strong leadership and interdepartmental teamwork, with senior leadership actively driving the initiative in collaboration with key stakeholders. This innovative approach resulted in a 29% increase in patient discharge satisfaction (from 61% to 90%) between January and December 2024. Dedicated family spaces and clear discharge instructions empower patients and families, embodying Patient Voice. Furthermore, with a specialized team managing admissions and discharges, nurses can focus more on direct patient care, improving discharge
education, medication reviews, and reducing readmission risks. Since the launch of the ADU and the introduction of dedicated staff, the team has remained stable, with no staff leaving the unit.
Financially, the ADU offers a significant cost-saving opportunity, potentially saving $2.1 million annually while efficiently managing nine patient beds. The team actively reduces bed idle time by 7.4 hours per patient, accelerating admissions and maximizing bed utilization. The addition of a Patient and Family Liaison role further enhances the patient experience.
This presentation will highlight leadership lessons such as fostering collaboration, leveraging innovation to address resource challenges, and prioritizing patient-centered care. The ADU represents a systemwide change, showcasing how Leadership and Innovation can drive operational efficiency and improve patient outcomes within value-based healthcare models.
Speakers:
Holly Kettle – Clinical Director of ED/Med/Surge/Allied Health and After Hours, Erie Shores HealthCare
Patti Fields – Home First Lead Nursing Admin, Erie Shores HealthCare
Kristin Spicer – Reg Practical Nurse, Erie Shores HealthCare
- Optimiser le bien-être et la rétention des employés grâce au modèle de gestion Montfort
Cette présentation examine le modèle de gestion Montfort, qui intègre les principes Lean et une approche transformationnelle fondée sur des données probantes pour relever les défis actuels en ressources humaines en santé, notamment le bien-être, la qualité de vie au travail (QVT) et la fidélisation des employés. En s’appuyant sur les résultats du Sondage universel de HSO auprès de la main-d'œuvre, ce modèle vise à créer un environnement de travail durable et résilient, axé sur la santé mentale et le développement professionnel des cadres et de leurs équipes.
Objectifs:
- Explorer les outils Lean et les pratiques transformationnelles du modèle Montfort, visant à optimiser l’efficacité organisationnelle, réduire le stress opérationnel et promouvoir un environnement de travail centré sur le bien-être.
- Comprendre comment l’approche transformationnelle favorise une culture organisationnelle positive, stimulant l’engagement et la fidélisation du personnel.
- Analyser l'impact du modèle de gestion sur les résultats du Sondage universel de HSO d’Agrément Canada pour cibler les axes d’amélioration et ajuster les stratégies de manière proactive.
Pertinence : Les ressources humaines sont essentielles pour assurer des soins de qualité. Cette présentation démontre comment l’intégration des principes Lean et transformationnels, éclairée par les données du Sondage universel, répond aux défis de rétention et de bien-être, contribuant à des équipes plus engagées et productives.
Les participants découvriront des exemples concrets de l'application du modèle Montfort, tels que des tournées des employés et des cercles de qualité, ainsi que l'alignement de ce modèle avec le cadre LEADS en leadership.
Activités: La séance inclura une simulation interactive de tournée d’employés, des discussions en groupes et des échanges d’expériences, pour favoriser l’adoption de ces méthodes dans les environnements de travail des participants.
Les leaders découvriront comment le modèle Montfort, en s’appuyant sur une approche intégrée et sur les données probantes soutiennent les équipes.
Speaker:
Sara Leblond – Directrice, développement organisationnel, milieu sain, EDI, amélioration continue et le bureau de projet, Hopital Montfort
Caroline Roy-Egner – Vice présidente Stratégie et Capital Humain
Martin Gagnon – Directeur de l’Éducation à l’Institut du Savoir Montfort
- The role of the Canadian Forces Health Services and the importance of collaborating with provincial healthcare systems
Statement of Purpose: The Canadian Forces Health Services (CFHS) serves as the 14th healthcare system in Canada, delivering comprehensive healthcare to Canadian Armed Forces (CAF) members both domestically and internationally. This presentation will explore CFHS’s operations, its collaborative role within our broader healthcare ecosystem, and highlight the importance of strategic partnerships in preparing for potential crises such as high casualty flows resulting from conflict or war, ensuring both military and civilian healthcare systems remain robust.
Learning Objectives and Outcomes: Participants will:
- Gain insight into the role of CFHS and the significance of collaboration with provincial health systems in fostering sustainable healthcare partnerships.
- Understand the strategic planning and lessons learned in managing sustained casualty flows and healthcare system responses.
- Learn about the application of innovation, collaboration, and value-based care principles in achieving patient-partnered outcomes.
Relevance to the Selected Presentation Topic: The presentation aligns with "Collaboration, Innovation, and Value-Based Healthcare" by illustrating how CFHS’s effective collaboration with various healthcare partners leads to improved patient outcomes, operational efficiency, and sustainable healthcare strategies.
Practical Applications: The discussion will provide actionable strategies for enhancing partnerships between military and civilian healthcare systems, particularly in high-stakes situations such as conflict and crises.
Patient and Family Involvement: CFHS prioritizes patient-partnered care, ensuring that military personnel and their families are actively involved in the healthcare process, particularly during complex, high-intensity medical treatments.
Participant Engagement: Interactive discussions and sharing of lessons learned with participants will help demonstrate how innovation in healthcare practices, such as the integration of military medical support with provincial healthcare systems, can enhance response capacity during large-scale health emergencies.
Leadership Lessons Learned: The presentation will provide key leadership lessons drawn from both CFHS operations and crisis preparedness exercises, providing insight into how effective leadership in collaboration, coalition-building, and systems transformation can strengthen health system responses.
Speakers:
Brigadier-General Marilynn Chenette, CD, CHE – Commander CF H Svcs Gp, CFHS
Captain (Navy) Nick Gauthier, CD, CHE – Commander 1 Health Services Group (1 HSG), CFHS
Colonel William Rideout, CD – Director Health Services Operations (DHSO), CFHS
- Improving mental health care with digital innovations: Exploring barriers and facilitators for development and adoption
This session will explore how the integration of digital technologies and innovations in mental healthcare can improve adherence to quality standards for Major Depression and Anxiety and Related Disorders within Ontario. At St. Joseph’s Healthcare Hamilton (SJHH), novel digital tools and associated performance indicators were built into the electronic medical record (EPIC) to optimize measurement-based care and standardize discharge summaries for patients and providers, with the goal of enhancing patient outcomes and continuity of care. These digital tools were intended to be adaptive to clinicians’ workflows and responsive to a range of patient encounter needs while aligning with provincial initiatives to embed up-to-date evidence and quality standards into clinical practice.
Learning objectives will include understanding the barriers and facilitators for (1) developing and implementing digital solutions within EPIC across various clinical settings (i.e., inpatient and outpatient units), (2) navigating change management processes and fostering clinician adoption, (3) adapting standard processes based on clinical intervention (i.e., inpatient stays, individual therapy, group therapy), and (4) addressing and improving data accuracy with the use of digital tools.
The session will also demonstrate how the practical application of digital tools can enhance shared decision-making and empower patients to take an active role in their care. Through case examples and interactive discussions, an increased use of innovative digital tools as compared to clinician driven decision making will be explored.
Leadership lessons learned will emphasize the importance of collaboration, adaptability, and a patient-centered approach in leveraging digital technologies to elevate the standard of care and drive excellence in mental health treatment.
Speaker:
Danielle Rice – Clinical Lead; Clinical & Health Psychologist, St. Josephs Healthcare Hamilton
- Collaboration, innovation, and grassroots care based on the community health transformation (CHT) model. Applied to indigenous health in a rural remote Manitoba community
True healthcare transformation begins within communities, built on collaboration and the voices of those directly impacted. This session will provide a clear, practical framework for creating sustainable, value-based health systems that create innovation, respect cultural traditions, and address healthcare disparities in underserved populations.
Drawing on the success of implementing my proprietary Community Health Transformation Model in a rural, remote community in Manitoba, I will highlight how trust-building, grassroots engagement and cross-sector collaboration can create lasting improvements in health outcomes. This model offers a pathway for leaders to transform systems that reflect the needs and strengths of the people they serve.
Participants will gain:
- Practical tools for capacity-building and designing value-based, community-driven health systems.
- Strategies for integrating cultural traditions and patient-centered care into healthcare delivery.
- Approaches to building collaboration across sectors like education, public health, and housing to drive innovation.
This session illustrates the power of leadership and grassroots engagement to drive systems transformation. I will demonstrate how this approach creates trust (through truth), improves access, and achieves meaningful change by sharing a real-life case study. Whether you’re an aspiring leader, middle manager, or senior executive, this session will equip you with the tools and confidence to lead equity-focused transformation and reimagine healthcare systems.
Speaker:
Diane Gudmundson – Retired Nurse Practitioner
- Co-create CCHL’s New Strategy!
Objectives: Engage members/CNC participants in an interactive session designed to gather feedback on CCHL’s current state – including the challenges and opportunities associated with our current environment, and offer recommendations regarding what CCHL should be doing more of, less or differently to chart the course for an inspired Strategic future
Approach: Interactive “co-creation” session – small group with plenary discussion. Small group discussion will be facilitated – as will plenary discussion.
Speaker:
Sue Owen – President & CEO, Canadian College of Health Leaders
- Coaches’ Corner
Take your leadership to the next level. Come and speak with leaders from across Canada in a one-on-one setting. Hear personal leadership stories, ask questions and gain valuable advice. Leaders of health regions, hospitals, private sector and community organizations, from coast to coast, will be available to provide armchair coaching in relaxed surroundings. This session is ideal for emerging or mid-career leaders looking for advice and feedback from some of Canada’s most respected health leaders.
Note that pre-registration is required to attend the Coaches' Corner Sessions.
Sponsored by: Roche
Le mardi 17 juin 2025
10 h 15 - 11 h 45
- Applied artificial intelligence in healthcare: A case example
Artificial intelligence (AI) is poised to transform society yet its adoption in healthcare has been slow. This session will use several case examples of AI in healthcare to review basic concepts in AI, discuss its strengths and challenges, and convey implications for healthcare administrators, providers, and patients. This session will also review approaches to the responsible development and deployment of AI solutions in healthcare environments and the need for greater AI literacy to use AI in an effective manner to improve patient outcomes and healthcare system efficiency. Attendees will also gain insights into strategic considerations in using AI solutions in healthcare settings. The attendees will review a case where they will need to identify critical factors to consider when deciding to adopt an AI solution.
Speaker:
Dr. Muhammad Mumdani – Vice President - Data Science and Advanced Analytics, Unity Health Toronto
- Nurturing resilience through the network
The Alberta Health Services (AHS) Nursing Mentorship Network, referred to as “the Network,” aims to cultivate resilience, collaboration, and leadership among healthcare professionals. This interactive session will showcase an innovative mentorship approach designed to empower nurses to navigate challenges, enhance workforce well-being, and improve patient care through initiatives such as Community of Practice (CoP) sessions and a pilot formal mentorship program.
Participants will:
- Understand the structure and impact of the Network in fostering resilience among nurses.
- Engage in World Café style discussions focused on mentorship challenges, leadership development, resources, and strategies for effectively matching mentees with mentors.
- Collaboratively develop solutions to enhance mentoring skills and address challenges in mentorship relationships.
- Gain insights into the new pilot formal mentorship program aimed at improving the overall mentoring experience.
This proposal aligns with the retention theme by emphasizing the essential role of mentorship in nursing workforce well-being. Through initiatives like mentorship matching strategies, CoP sessions, and other resources, the Network fosters a supportive culture for Registered Nurses, Nurse Practitioners, Licensed Practical Nurses, Registered Psychiatric Nurses, and nursing students at all career stages.
The session will provide a framework for creating and implementing mentorship networks within participants' organizations, sharing tools and methods for promoting nurse engagement, professional development, and emotional support.
While direct patient participation is not part of our mentorship program, we strive to integrate the patient voice for continuous improvement, recognizing that robust mentorship enhances patient care and empowers nurses in their careers. We recognize that when nurses receive robust support through mentorship, the quality of patient care significantly enhances. Our aim is to empower nurses as they advance in their practice, ultimately becoming more effective nurses. Overall, this session exemplifies a pioneering approach to mentorship in nursing while addressing key issues of leadership, retention, and inclusion.
Speakers:
Dawn Vallet-Macdonald – Provincial Senior Practice Consultant, Alberta Health Services (AHS)
Justine Bremner – CoACT Team Lead, Alberta Health Services (AHS)
- Une francophonie audacieuse pour des communautés en santé : l'approche collaborative et innovante de planification stratégique pour trois organisations Montfor
Cette présentation illustre le processus de planification stratégique collaboratif, inclusif et innovant réalisé pour la première fois par trois organisations – l'Hôpital Montfort, l’Institut du Savoir Montfort et Santé Montfort – se dotent d’une vision commune, de missions complémentaires, de valeurs et de principes fondamentaux, et de 5 objectifs clés et 17 résultats à atteindre en 4 ans.
À la fin de la séance, les participants seront en mesure de :
- identifier les éléments structurants favorisant l’adoption d'un processus de planification stratégique collaboratif et intégré ;
- connaitre les approches innovantes et leur valeur ajoutée pour encourager la collaboration et l’identification de solutions novatrices;
- apprécier la force du processus démocratique utilisé pour dégager les priorités et identifier les résultats ayant la plus grande valeur pour la santé des communautés.
Le processus présenté est collaboratif, innovant et a permis de concevoir un plan stratégique pour que les soins, l’enseignement et la recherche soient fondés sur la valeur.
Les participants verront concrètement la mise en œuvre du processus et comment adopter une telle approche de planification stratégique.
Les participants découvriront la gouvernance et le mandat de planification, impliquant trois conseils d’administrations et un comité directeur de 33 personnes; comment on a impliqué en 10 semaines plus de 1 300 personnes et organisations à Ottawa et à travers l’Ontario, lors de 80 consultations et 4 conférences publiques, dans les deux langues officielles.
Par une démonstration, on présentera l’approche participative, transparente et démocratique de remue-méninge électronique ; comment on a fait des choix à partir des 800 idées reçues, pour dégager 200 résultats potentiels, réduits à 55, puis à 17 après validation par 300 personnes.
La présentation permet de comprendre comment un leadership collaboratif a permis à trois organisations et un comité directeur de mobiliser les parties prenantes dans l’objectif d’améliorer la santé des communautés.
Speakers:
Martin Sauvé – Directeur des communications et co-responsable, planification stratégique, Hôpital Montfort
Dominic Giroux – Président-directeur général, Hôpital Montfort et Santé Montfort
Estelle Ethier – Cheffe de la direction, Institut du Savoir Montfort
- Advancing climate action through standards and accreditation
This presentation will provide an overview of the impact of climate change on healthcare and how climate action can be advanced through standards and accreditation.
By the end of this presentation, participants will understand impacts of climate change on their organization and how they can address sustainable health care. Participants will be able to apply these learnings to advance climate action within their own organization. Participants will have the opportunity to share their understanding of the climate crisis and ask questions about the impact on healthcare.
There is a clear need for standardized requirements for health and social service organizations in Canada to address climate resiliency and sustainable health care. HSO is working to address this need in collaboration with partners by embedding requirements within standards, assessment programs, and survey instruments to address the growing impacts of climate change on human and planetary health.
The World Health Organization has called climate change the greatest global health threat facing the world in the 21st century. Between 2030 and 2050, climate change is expected to cause approximately 250,000 additional deaths per year. The direct damage costs to health are estimated to be between US $2-4 billion per year by 2030.
The Canadian Coalition for Green Health Care Green Hospital Scorecard has revealed that while some recognition of climate change has been undertaken in hospitals, including assigning climate-related responsibilities to health care providers, less than 30% of hospitals report that climate risks have been integrated into policies.
This presentation will highlight how collaboration and innovation across the healthcare system in partnership with patients and families can address the climate crisis by working towards an environmentally sustainable, net-zero, and climate-resilient health system. This presentation will also address lessons for healthcare leaders in addressing climate change within their organizations.
Speakers:
Vishal Jain – Director, Health Equity, Health Standards Organization
Myles Sergeant – Executive Director, Canadian Coalition for Green Health Care
Maya Kalogirou – President, Canadian Association of Nurses for the Environment
- Re-imagining care through health, community, and family caregiver partnerships: Forging a future of integrated care, together
Purpose: This session highlights how engaging family caregivers as essential partners in healthcare can drive transformative change, improve outcomes, and strengthen system and community resilience. Participants will explore practical strategies to integrate caregivers into health and community systems, addressing workforce challenges in both while recognizing family caregivers as navigators bridging these interconnected systems.
Objectives: By the end of this session, participants will: Understand the pivotal role family caregivers play in enhancing patient outcomes and system performance. Identify tools and strategies for implementing caregiver-inclusive practices across health and community settings. Develop actionable steps to scale caregiver-centered initiatives in their own contexts.
Relevance to Presentation Topic: Aligned with the "Unstoppable!" theme, this session emphasizes bold approaches to integrating family caregivers into healthcare and community systems, advancing equity, resilience, and sustainability while addressing workforce pressures across sectors.
Applications: Participants will gain insights into frameworks like the Alberta Caregiver Strategy and the Caregiver-Centered Care Competency Framework, along with examples of caregiver-inclusive models that improve care transitions, reduce readmissions, and enhance system performance. The session highlights caregivers as "hidden workforce" members who bridge health and community systems, mitigating workforce pressures.
Patient & Family Involvement: Co-design principles are central to this session. Family caregivers shaped the frameworks and case studies, grounding solutions in lived experience.
Participant Engagement Activities: Interactive discussions, breakout groups, and collaborative planning exercises will enable participants to apply concepts to their settings.
Leadership Lessons Learned: Participants will explore how healthcare leaders can champion caregiver and community inclusion, fostering collaboration to build equitable, sustainable systems.
Why Attend? This session equips healthcare leaders to reimagine care partnerships, recognizing family caregivers as vital contributors to integrated, caregiver-centered care.
Speakers:
Jasneet Parmar – Professor and Physician, Department of Family Medicine, University of Alberta
Glenda Tarnowski – Growth and Innovation Lead, Department of Family Medicine, University of Alberta
Helen Lightfoot – Senior Practice Consultant Connecting People & Community for Living Well, Alberta Health Services
- Are health leaders 'UNSTOPPABLE' in fostering a culture of health within organizations? Insights from frontline healthcare professionals
Nurturing frontline healthcare professionals (HPs) to adopt healthy self-care habits and behaviors is critical, as they are the backbone of healthcare organizations. This focus is essential for addressing workforce shortages and moving towards sustainable healthcare systems. The purpose of this session is to explore how to foster and support an organizational culture centered on shared values that promote healthy self-care strategies. Additionally, we aim to create department and unit climates that nurture and encourage HPs to thrive while engaging in daily self-care practices.
Results from our mixed methods study, particularly the interview phase, reveal that while some HPs practice healthy self-care behaviors, others do not. Additionally, some HPs noted that their overall personal health impacts their ability to provide clinical care to patients. Therefore, establishing an organizational culture of health and supportive department/unit climates—alongside adopting healthy self-care habits—may lead to improved patient care and increased patient satisfaction.
The learning objectives for the World Café-style activity include: (1) create strategies and tactics to develop and embody a caring organizational culture of health and to improve department/unit climates to help HPs acquire healthy self-care habits and behaviors; (2) develop a comprehensive plan and a set of recommendations for effectively communicating, coordinating, and promoting healthy self-care strategies throughout the career spans of HPs; and (3) formulate tactics to encourage HPs to adopt and maintain healthy self-care habits and behaviors.
Quotes from HP interviews and emergent themes from data analysis will stimulate, guide, and reinforce these learning outcomes, ultimately leading to practical applications based on the lessons learned. Examples include designing healthy workplaces aligned with shared values and understanding which managerial actions support HPs adopting healthy self-care practices. This will contribute to the ‘unstoppable’ realization of a healthy workforce.
Speakers:
Claudia Steinke – Associate Professor, University of Lethbridge
Helen Kelley – Associate Professor, University of Lethbridge
Suha Damag – PhD Candidate, University of Lethbridge
Olu Awosoga – Professor, University of Lethbridge
- Co-create CCHL’s New Strategy!
Objectives: Engage members/CNC participants in an interactive session designed to gather feedback on CCHL’s current state – including the challenges and opportunities associated with our current environment, and offer recommendations regarding what CCHL should be doing more of, less or differently to chart the course for an inspired Strategic future
Approach: Interactive “co-creation” session – small group with plenary discussion. Small group discussion will be facilitated – as will plenary discussion.
Speakers:
Sue Owen – President & CEO, Canadian College of Health Leaders
- Coaches’ Corner
Take your leadership to the next level. Come and speak with leaders from across Canada in a one-on-one setting. Hear personal leadership stories, ask questions and gain valuable advice. Leaders of health regions, hospitals, private sector and community organizations, from coast to coast, will be available to provide armchair coaching in relaxed surroundings. This session is ideal for emerging or mid-career leaders looking for advice and feedback from some of Canada’s most respected health leaders.
Note that pre-registration is required to attend the Coaches' Corner Sessions.
Sponsored by: Roche
13 h 30 - 14 h 30
- Transforming healthcare with federated learning: Ethical ai for enhanced decision-making and care delivery
The Federated Learning (FL) project, a planned collaboration between GE HealthCare, the Ontario Brain Institute (OBI), and Intel, aims to transform healthcare by using a Federated Learning solution to train AI models that will enhance decision-making, streamline operations, and improve care delivery while addressing critical ethical considerations. The purpose of this initiative is to demonstrate how innovative technologies can create generalizable and continuously improving AI models, particularly as they encounter diverse patient populations.
Participants will learn about the transformative role of FL in advancing healthcare outcomes through secure, decentralized AI training that preserves patient privacy while leveraging diverse datasets. Key learning objectives include understanding how FL mitigates biases, improves outcomes, promotes fairness in AI models, and ensures alignment with ethical principles such as transparency and accountability.
This project is highly relevant to the integration of AI into everyday healthcare practice. It addresses systemic challenges like data security, equity, and trust and provides practical tools for more inclusive and effective AI. Additionally, patient and family involvement is central to this initiative, as FL builds confidence in AI-driven systems by prioritizing privacy, fairness, and equity in its design and outcomes.
To engage participants, the session will include real-world examples, lessons learned from deploying FL frameworks, and discussions on how continuous learning enhances clinical insights. By sharing leadership strategies and lessons from cross-organizational collaboration, the project emphasizes the importance of innovation, ethical alignment, and stakeholder engagement.
This project demonstrates how embracing ethical and responsible AI can address healthcare challenges while improving outcomes for diverse populations, ensuring AI technologies truly reshape care delivery and decision-making for the better.
Speakers:
Tom Mikkelsen – President and Scientific Director, Ontario Brain Institute
Dr. Daniel Zikovitz – Director of Digital Innovation and AI, GE Healthcare
- Elevating nutrition: A key strategy for improving hospital outcomes and efficiency
Based on previous engagement sessions with health leaders across Canada, there is a lack of awareness around the positive impact of nutrition care on decreasing lengths of stay and hospital cost savings, all of which have a direct impact on bed capacity and flow.
Up to 1 in 2 adults and 1 in 3 children admitted to Canadian hospitals are malnourished. After discharge from hospital, around 1 in 4 adults lose weight within 30 days of discharge and 1 in 5 are readmitted to hospital. Senior health leaders are in a unique position to elevate nutrition as an executive mandate across healthcare settings, advocating for its inclusion as a core quality and safety indicator.
The aim of this interactive session is to increase the awareness of nutrition care as a solution to improve access and flow and gain insights from health leaders who have utilized the impact of malnutrition to drive significant changes in their hospitals. Additionally, patient and caregiver experiences with food and nutrition will be shared. Through a facilitated interview style didactic exchange, attendees will engage in prompted discussions to identify current organizational priorities that can be applied to drive changes in nutrition care in their healthcare system.
Speakers will assess attendee baseline knowledge and perceptions about hospital malnutrition, followed by a review of evidence supporting the impact of nutrition. Tools and opportunities for collaboration to improve nutrition care for a better healthcare delivery towards quality patient care, will be shared.
Speakers:
Dr. Leah Gramlich – Physician, Alberta Health Services
Carlota Basualdo-Hammond – Executive Director Nutrition and Food Services, Alberta Health Services
- Artificial intelligence in healthcare: Navigate pitfalls like a machine
This session will give healthcare leaders the opportunity to engage with other participants in considering challenges involved in implementing artificial intelligence (AI) technologies in healthcare settings.
In a healthcare system that is increasingly technology-driven, innovation demands access to data, but many people remain of the view that patient privacy rights are paramount to those of researchers and developers of new health technologies. Outdated privacy laws hinder access to the large volumes of data that are needed to drive innovation. Other concerns arise regarding data privacy, bias, over-reliance on imperfect systems, and the potential for adverse events. Despite the risks, we need to develop and embrace AI tools if we are going to enhance our ability to deliver healthcare in an economical and sustainable manner.
The interactive exercises in this session will help healthcare leaders to work through some of the challenges that confront institutions implementing and developing AI tools and to consider some of the associated ethical implications.
The panel will highlight some of the exciting AI and digital health tools that are changing the way we deliver care in Canada, demonstrating the positive impact that AI and digital technology can have on patients and families and our ability to deliver quality care.
Through hypothetical fact scenarios based on real-world cases, this interactive session will offer participants the opportunity to actively engage in consideration of the many competing interests at play when implementing new AI tools in a healthcare setting. Leaders will hear firsthand how large organizations have been successful in making AI and digital technology a priority to the tremendous benefit of patients, families, healthcare providers, and the healthcare system more broadly.
Speakers:
Keegan Boyd – Partner, Borden Ladner Gervais LLP
Nataly Farshait – Director of Healthcare Safety and Risk Management, Healthcare Insurance Reciprocal of Canada (HIROC)
Leo Dias – Vice President of Performance Excellence and Information Services, Healthcare Insurance Reciprocal of Canada (HIROC)
Melanie de Wit – Chief Legal Officer, Unity Health
- Unlocking the potential of robotic assisted surgery to improve surgical care quality in Canada
Purpose: Demonstrate how robotic-assisted surgery (RAS) has improved outcomes, reduced surgical backlogs and benefits surgeon ergonomics and attraction and retention.
Learning Objectives:
- Use of RWE in provincial planning
- RAS OR workflow and slate planning best practices to reduce surgical backlog
- RAS benefits for HHR
Relevance: This session will demonstrate how Alberta is executing system transformation using RAS to improve quality, health system capacity and health equity.
Local RAS RWE demonstrated benefits across multiple performance metrics including LOS, blood loss and transfusions, complications and readmissions. Looking forward, the evaluation of RAS also considered value to ergonomics, HHR attraction and retention; and surgical education to future-proof the health system.
The EDSP employs comprehensive stakeholder engagement that can be replicated to support evidence-based decision making and orchestrate change.
Practical applications: Adoption of RAS in Canada lags other developed nations, potentially leading to suboptimal patient outcomes and reducing competitiveness of Canadian programs. Globally, da Vinci RAS is used in urology, gynecolgy, colorectal/rectal, general surgery, head & neck and cardiac procedures.
RAS adoption is expected to improve health system security by improving patient outcomes, efficiency and driving HHR benefits. Importantly, savings generated from improved outcomes is expected to offset the cost of technology adoption. Looking forward, the adoption of RAS creates a pathway to integrate digital innovations and AI into surgical education and care*.
Leadership Lessons: Creation of a RAS governance committee aligns the interests of the OR team, surgeons and leadership; and collaborates with Industry to support technology training and drive the development of a successful RAS program.
RAS is new to some surgeons and some RAS surgeons in hospitals without the technology need a refresh of skills. Industry collaboration facilitates access to global best practices and global surgeon proctors to support our surgeons.
*Pending Health Canada submissions and approval of future technology
Speaker:
Connie Wong – Director, Global Access and Value Economics, Intuitive Surgical
- UNSTOPPABLE leadership and partnership to improve patient access, care and throughput
This session will describe a case study which began as a request to solve one problem related to waitlist management in cardiology and has since led to development of a comprehensive provincial Central Intake Solution. It will highlight successes and challenges, requiring leaders to be tenacious, optimistic and drive forward with an unstoppable attitude to succeed.
After this session attendees will have:
1) Increased insights into the multiple reasons why, despite much time and effort, waitlists continue to be a top challenge.
2) Increased knowledge of the impact of inappropriate referrals on our health system.
3) An understanding of a working model to develop equitable provincial wide Central Intake, including impacts of technology integration.
4) Helped re-imagine and inform waitlist optimization for the future.
The audience will hear from presenters who have been part of this innovation journey since 2018; highlighting required collaboration to understand provincial needs, engage appropriate stakeholders, co-develop, and deliver a solution to deliver value, managed through an innovative, value-based contract.
The case study will describe an innovation, which is currently in use and being further developed in the province of NL. This is a future road map innovation for which we would like to seek input from the attendees at this session.
Leadership lessons learned throughout the journey will be shared, such as:
The importance of:
- Selecting the right partners
- Executive leadership in transformative change
- Significant need for focused change management with transformative change impacting numerous stakeholder groups.
- Clinical and Technology collaboration/partnerships
Speakers:
Nevin Pick – President, Mobia Health Innovations
Bonnie S Cochrane – Business Development Executive, Mobia Health Innovations
Cassie Chisholm – Vice President Transformation Health Systems, NL Health Services
Événements optionnels
Veuillez consulter les événements optionnels ci-dessous en plus de la Conférence nationale du CCLS. Veuillez noter que ces événements optionnels peuvent entraîner des coûts supplémentaires.
Optional Event: ACHE Workshop
Be the best part of their day: Supercharging communication with values-driven leadership
08:30 - 11:30 | Sunday, June 15, 2025
*Cette séance est disponible en anglais seulement.
This seminar offers healthcare leaders an opportunity to enhance their communication skills and become the highlight of their colleagues' day. By incorporating values-driven leadership principles, participants will gain actionable insights to engage more meaningfully with key stakeholders such as board members, physicians, senior leaders, staff employees and community members.
The presenter will draw from his extensive research on five United States hospital systems. He will share impactful lessons that led to the identification of three vital components of executive engagement. Additionally, he will present 15 actions that can be implemented to strengthen relationships and drive positive outcomes.
Seminar Objectives:
• Discover the three key components of executive engagement.
• Gain insights into 15 actionable steps to foster and improve professional relationships.
• Develop a personal leadership values statement to guide decision-making and actions.
Speaker
David L. Schreiner, PhD, FACHE – President/CEO, Katherine Shaw Bethea Hospital
David L. Schreiner, PhD, FACHE, is president/CEO, Katherine Shaw Bethea Hospital, Dixon, Ill. He is a passionate advocate for rural hospitals, having spent most of his life in small towns and working in small communities.
Schreiner considers himself a values-driven leader who lives in the moment, has an unquenchable thirst for continual learning, challenges existing practices, produces positive results, innovates to improve the lives of others and loves unconditionally. He aims to be a missionary for excellent health and vibrant communities and spread love through generosity and healing. His research focuses on improving the health of others, with a particular emphasis on rural communities.
From 2016 to 2019, Schreiner served on ACHE’s Board of Governors. He is also the past chairman of the American Hospital Association Rural Health Task Force. He was the 2007 Dixon, Illinois Citizen of the Year and received the 2022 Distinguished Alumni Award from the University of St. Francis College of Business.
His first book, Be the Best Part of Their Day: Supercharging Communication with Values-Driven Leadership, will be available January 2024.
As an independent chartered chapter of the American College of Healthcare Executives, Canadian Chapter of ACHE is authorized to award 3.0 hours of ACHE In-Person Education Credit toward advancement or recertification in the American College of Healthcare Executives.
Attendance at this program entitles certified Canadian College of Health Leaders members (CHE / Fellow) to 3 Category I credits towards their maintenance of certification requirement for attending the conference.
Pre-registration is required to participate in this workshop. The cost to attend this workshop is $195 (plus tax).
Optional Event: CCHL Leadership Integration Forum 2025
12:30 - 16:30 | Sunday, June 15, 2025
*Cette séance est disponible en anglais seulement.
Join us in Edmonton on June 15, 2025, for an enriching half-day event designed to ignite inspiration among health leaders and provide you with tangible strategies to enhance your organizational leadership capacity and performance.
Regardless of your organization’s current starting point, this event promises to deliver insights and clear action steps for advancing leadership integration within your context. Don’t miss the opportunity to take your organization’s leadership to new heights.
For additional information and to register, click here.
Événement optionnel : L'événement Hommage aux leaders en santé
18 h 00 - 23 h 00 | Le dimanche 15 juin 2025
Nous vous invitons à vous joindre à nous pour la soirée, et à célébrer les réalisations des lauréats du Programme national de prix au l'événement Hommage aux leaders en santé vise à souligner l’excellence en soins de santé et en professionnalisme.
Les membres certifiés (CHE\LCS ou fellows) du Collège canadien des leaders en santé qui assistent à cette Conférence auront droit à 2 crédits de la catégorie I en vue de la satisfaction des exigences pour le maintien de leur certification.
L’événement Hommage aux leaders en santé - Frais d'inscription
Billet individuel $205.00 (plus tax)
Table pour huit personnes $1,600.00 (plus tax)
Consultations individuelles du programme CHE/LCS
Le lundi 16 juin et le mardi 17 juin 2025
Apprenez davantage à propos de la désignation Leader certifié en santé (CHE/LCS) en planifiant une consultation individuelle avec un expert en certifications professionnelles du CCLS à la Conférence National pour répondre à vos questions et avoir un aperçu de programme CHE/LCS. Cliquez ici pour réserver votre consultation individuelle.
Nos commanditaires
Vous espérez faire connaître votre organisation, en promouvoir l’appréciation auprès des leaders du secteur de la santé et établir des contacts avec eux?
La commandite de la Conférence nationale du CCLS de 2023 pourrait bien être l’approche parfaite pour y arriver.Grâce à un programme exceptionnel, nous sommes certains que la Conférence nationale du Collège santé fournira un environnement inspirant et interactif pour les grands décideurs du secteur de la santé, de même que de nombreuses possibilités de réseautage. Le Collège propose un certain nombre de niveaux de commandite. Chaque niveau offre un ensemble considérable d’avantages et d’occasions auquel certaines modifications peuvent être apportées. Nous vous invitons à vous joindre à nous et à soutenir cet événement!Les détails concernant les commandites seront disponibles l’an prochain.
Si vous avez des questions, veuillez contacter Jaime Cleroux à jcleroux@cchl-ccls.ca.
Commanditaire principal
En collaboration avec
Or
Bronze
Dirigés
Emplacement
Edmonton Convention Centre
9797 Jasper Ave
Edmonton, AB T5J 1N9
Hébergements
The Westin Edmonton
10135 100 Street NW
Edmonton (Alberta) T5J 0N7
No sans frais : 1-800-937-8471
Réservations en ligne : Cliquez ici pour réserver votre chambre.
https://www.marriott.com/hotels/travel/yegwi-the-westin-edmonton/
Chambre traditionnelle – Très grand lit (King) 255 $ (pour une ou deux personnes)
Chambre traditionnelle – Deux lits à deux places 255 $ (pour une ou deux personnes)
Chambre exécutive – Très grand lit (King) 280 $ (pour une ou deux personnes)
Aile de luxe – Très grand lit (King) 305 $ (pour une ou deux personnes)
Profitez du confort que propose le Westin Edmonton. Situé dans la capitale de l’Alberta, au Canada, notre hôtel dans le centre-ville d’Edmonton se trouve à proximité de notre captivant district des arts, à quelques minutes de marche de l’aréna Rogers et du Ice District, ainsi que de restaurants et d’activités extérieures. Faites le plein d’énergie en choisissant parmi les délicieuses options pour le déjeuner et le diner offertes par notre restaurant Share. Les personnes voyageant pour affaires peuvent profiter d’un accès à Internet haute vitesse et à des bureaux de travail dotés de fauteuils ergonomiques. Nos 416 chambres d’hôte et suites dépassent les attentes grâce à nos célèbres lits Heavenly®. Le Westin Edmonton n’est qu’à quelques pas du centre des congrès d’Edmonton et de la superbe vallée de la rivière Saskatchewan Nord.
Pour profiter du tarif de conférence, vous devez faire vos réservations au plus tard le 12 mai 2025.
The Fairmont McDonald
10065 100 St NW
Edmonton (Alberta) T5J 0N6
No de tél. : 1-780-429-6419
No sans frais : 1 800-441-1414
Réservations en ligne : Cliquez ici pour réserver votre chambre.
https://www.fairmont.com/macdonald-edmonton/
Hébergement pour la conférence du CCLS – 309 $ (pour une ou deux personnes)
Depuis plus d’un siècle, le Fairmont Hotel Macdonald assure magistralement des séjours luxueux intemporels au cœur du centre-ville d’Edmonton. C’est grâce à son charme et à son élégance sans cesse renouvelée que cet hôtel, niché dans la vallée de la rivière Saskatchewan Nord, s’est taillé une place de premier choix parmi les lieux d’hébergement les plus recherchés de la ville depuis 1915. Avec leur style noble et leurs détails luxueux, nos élégantes chambres d’hôte récemment rénovées au décor moderne sont dotées des accessoires les plus raffinés.
Pour profiter du tarif de conférence, vous devez faire vos réservations au plus tard le 12 mai 2025.
Courtyard by Marriott Edmonton Downtown
One Thornton Court
99 Street and Jasper Avenue
Edmonton (Alberta) T5J 2E7
No de tél. : 1-780-423-9999
No sans frais : 1-866-441-7591
Lien pour réserver : Cliquez ici pour réserver votre chambre.
https://www.marriott.com/en-us/hotels/yegcy-courtyard-edmonton-downtown/
Tarif des chambres d’hôte – 189 $ (pour une ou deux personnes)
L’hôtel Courtyard by Marriott Edmonton Downtown compte 188 chambres d’hôte modernes offrant des vues panoramiques sur la rivière Saskatchewan Nord. L’hôtel est bien situé dans le centre-ville, à côté du centre des congrès d’Edmonton et à une faible distance de marche du centre commercial City Centre, de Rogers Place, du Ice District, du Musée royal de l’Alberta et du réseau de sentiers de randonnée de la vallée de la rivière auquel on peut accéder au moyen du 100 Street Funicular. Nos salles de réception et de réunion et nos services alimentaires au rez-de-chaussée sont tous munis de fenêtres pleine hauteur offrant des vues imprenables sur la rivière Saskatchewan Nord. Le Riverside Bistro assure à nos invités une expérience gastronomique mémorable dans une atmosphère agréable avec son menu faisant une large place aux produits locaux, ou encore, les invite à se détendre sur notre patio saisonnier.
Pour profiter du tarif de conférence, vous devez faire vos réservations au plus tard le 15 mai 2025.
Transport
Air Canada
Nous avons choisi Air Canada comme ligne aérienne officielle de la Conférence nationale du CCLS. Afin de bénéficier de tarifs réduits, veuillez acheter votre billet en ligne à aircanada.com et indiquer le code promotionnel TVCN3AA1, avant d’initier votre recherche.
WestJet
WestJet est heureuse d'offrir 5 % de rabais sur les tarifs Econo* et 10 % de rabais sur les tarifs EconoFlex et Privilège pour les voyages au Canada et 2 % de rabais sur les tarifs Econo*, 5 % de rabais sur les tarifs EconoFlex et 10 % de réduction sur les tarifs de base Privilège pour les invités voyageant au-delà des frontières. Aucun rabais ne s'appliquera aux réservations en classe Ultra Basic ou Affaires. Pour en profiter, vous devez utiliser et le code coupon 8H8N6UT. Veuillez visiter westjet.com pour effectuer une réservation en ligne.
Porter
Porter Airlines est fière d’offrir une réduction de 10% sur tous les tarifs de base (à l'exception des tarifs de la plus basse classe lors d'une période de vente promotionnelle) pour les déplacements à destination et au retour de la conférence nationale du CCLS 2025. Ces tarifs réduits sont offerts pour les réservations faites à partir du le 19 janvier, 2025 jusqu’au le 14 juin, 2025 et visent les déplacements :
Lieu et dates du déplacement :
Départ : Tous les marchés de Porter à destination d’Edmonton (YEG) du 12 juin 2025 au 16 juin 2025.
Départ: Edmonton (YEG) à destination de tous les marchés de Porter du 16 juin 2025 au 20 juin 2025.
Veuillez réserver en ligne à l’adresse flyporter.com ou par l’entremise de votre agent de voyages et utiliser le code promotionnel ‘CCHL25’.
Porter Airlines s’engage à vous offrir un voyage sans effort, avec un service à bord et des agréments qui rehausseront votre expérience; le tout avec style et confort. Depuis notre premier vol en 2006, nous nous efforçons sans cesse de raffiner notre service, toujours avec un grand sourire. Nous avons pensé à vous, avant tout, pour que notre classe économique optimisée soit la meilleure expérience possible. Nous avons pensé à l’environnement en exigeant que nos appareils répondent aux normes les plus élevées.
Ce code est réservé aux participants et organisateurs de conférences et ne doit pas être diffusé en dehors des canaux autorisés. Les modalités relatives aux tarifs de Porter s’appliquent. Pour toute question concernant les services de Porter ou en cas de préoccupation avant votre déplacement, veuillez communiquer avec nous au 1 888 619-8622.
Politiques de la conférence
Politiques d'inscription
Politique de paiement des droits d’inscription
L’inscription doit être soumise en ligne et payée en totalité pour avoir droit aux tarifs d’inscription hâtive. Si le paiement n’est pas reçu à la date limite, les participants recevront une facture au tarif de la date limite suivante. Les inscriptions reçues sans être accompagnées du paiement total des droits d’inscription sont considérées comme incomplètes.
La date limite pour les inscriptions hâtives est le 2 mai 2025.
La date limite d'inscriptions régulier est le 13 juin 2025.
Politique d’annulation
Les inscriptions annulées seront remboursées seulement si l’avis d’annulation est reçu par écrit à conference@cchl-ccls.ca au plus tard à la date limite pour les inscriptions hâtives. Les droits d’inscription seront remboursés, moins un montant de 250 $ pour frais d’administration. Il n’y aura pas de remboursement pour les inscriptions annulées après la date limite pour les inscriptions hâtives.
Les personnes inscrites à la conférence et qui ne s’y présentent pas ne peuvent obtenir aucun remboursement.
Le Collège canadien des leaders en santé se réserve le droit d’apporter des changements au programme et aux conférenciers ou d’annuler la Conférence si le nombre d’inscriptions visé n’est pas atteint ou lorsque des circonstances indépendantes de sa volonté l’y obligent. Si la Conférence n’a pas lieu pour quelque raison que ce soit, la responsabilité du CCLS se limite au remboursement des frais d’inscription seulement.
Politique de substitution
Si vous ne pouvez assister à la Conférence nationale du CCLS, vous pouvez y envoyer un collègue à votre place. Veuillez envoyer les détails pour la substitution à conference@cchl-ccls.ca.
Politique de confidentialité
Le Collège canadien des leaders en santé recueille des renseignements sur les formulaires d’inscription dans le but de planifier la Conférence, de fournir de l’information aux délégués, de finaliser l’inscription, d’inscrire les noms sur les porte-noms et de dresser la liste des délégués. Le Collège canadien des leaders en santé présente sa Conférence nationale avec le soutien de commanditaires. Dans le cadre des accords de commandite conclus, les coordonnées complètes des délégués seront fournies aux commanditaires, à condition qu’ils y aient consenti au moment de leur inscription.
Publication de photos/vidéos
Le Collège canadien des leaders en santé prendra des photographies et fera certaines vidéos lors de la Conférence nationale. Ces photos et vidéos seront ensuite utilisées dans les communiqués du CCLS ou dans du matériel promotionnel, que ce soit dans un média imprimé, électronique ou autre, y compris le site Web de la Conférence. En participant à la Conférence, vous accordez au Collège canadien des leaders en santé le droit d’utiliser une photographie de vous à cette fin.
Politique sur la vaccination et le port du couvre-visage
Notre priorité au CCLS est de créer un environnement sécuritaire à la Conférence annuelle. La situation entourant la pandémie de COVID-19 étant en constante évolution, nous travaillerons en collaboration avec le lieu de la conférence pour surveiller les exigences du protocole de santé et de sécurité. Pour l'instant, le port du masque est facultatif et la preuve de vaccination n'est pas exigée.
Code de conduite pour les conférences et événements
Le Collège canadien des leaders en santé (CCLS) s’est engagé à promouvoir un milieu inclusif pour tous les participants et participantes. Ensemble, nous créons des occasions d’apprentissage conçues pour aider les leaders à remplir leurs rôles efficacement. Le CCLS cherche donc à offrir un environnement sûr, inclusif et accueillant pour tous les participants et participantes. Le présent code de conduite expose nos attentes relatives aux comportements de toutes les personnes assistant à nos conférences et événements afin de veiller à ce qu’elles vivent toutes une expérience positive.
Comportement attendu :
Les participantes et participants doivent se traiter avec respect, dignité et courtoisie afin de créer un environnement professionnel et inclusif où toutes les personnes sont accueillies et encouragées, peu importe leurs origines ou leur identité. Nous encourageons toutes les personnes participant à nos événements à favoriser un milieu collaboratif, particulièrement en engageant des discussions constructives et en demeurant ouvertes à diverses perspectives tout en maintenant leur professionnalisme en s’habillant, en s’exprimant et en se comportant de façon appropriée.
Comportement inacceptable :
Le harcèlement, la discrimination et tout autre comportement abusif, notamment les propos offensants fondés sur le genre, l’orientation sexuelle, le handicap, l’apparence, la race, la religion ou d’autres caractéristiques protégées, ne seront pas tolérés. Les comportements perturbateurs qui nuisent au bon déroulement de l’événement ou qui mettent des personnes mal à l’aise sont interdits, de même que toute conduite inappropriée comme les avances sexuelles importunes, la traque furtive ou l’intimidation.
Si vous faites l’objet de tout comportement inacceptable ou si vous en êtes témoin, veuillez le signaler immédiatement au personnel présent à l’événement qui veillera à ce que tous les incidents signalés soient traités discrètement et de façon confidentielle. Les participantes et participants jugés avoir enfreint le code de conduite pourraient faire face à des conséquences, comme des avertissements, l’expulsion de l’événement sans remboursement des frais d’inscription ou l’exclusion d’événements futurs.
En assistant à cet événement, vous acceptez de vous conformer à ce code de conduite et d’aider à créer une expérience positive et inclusive pour toutes les personnes y participant.
Pour de plus amples renseignements
Conférences et événements
conference@cchl-ccls.ca