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Conférences

Conférence nationale du CCLS 2024

Commanditaire principal : Sodexo

En collaboration avec l’Association des infirmières et infirmiers du Canada

Le Collège canadien des leaders en santé (CCLS) est heureux de vous informer que sa Conférence nationale aura lieu du 2 au 4 juin 2024 à Halifax (Nouvelle-Écosse). Cette conférence offrira une expérience unifiée et passionnante englobant des occasions de développement du leadership et de mentorat de classe mondiale, des discussions approfondies et plus encore, dans une atmosphère incitant à la réjouissance et au soutien dans un esprit de communauté.

Cette conférence sera un rassemblement de collègues, de mentors, de membres d’équipes et d’autres leaders en santé de partout au Canada et de tous les milieux. La Conférence nationale du Collège comprendra des séances simultanées avec plus de participants, des séances plénières animées et innovatrices, plus d’espaces et de temps pour le réseautage et des occasions de création collective.

Tout le programme de la CNC sera articulé autour des cinq domaines du Cadre des capacités de leadership en santé LEADS. Pour plus d’information sur le Cadre LEADS, veuillez visiter le site Web de LEADS Canada à https://leadscanada.net/site/Cadre.

Veuillez utiliser le bouton d’inscription ci-dessous pour vous inscrire à la conférence, ainsi qu’à nos événements optionnels.

2 juin 2024 @ 08:00 AM - 4 juin 2024 @ 05:00 PM ADT / HAA

Veuillez vous connecter à votre compte CCLS pour vous inscrire à cet événement. Si vous n’êtes pas membre et que vous n’avez pas encore créé de profil, veuillez cliquer sur Devenir membre pour en créer un.

Détails de l'événement:


Emplacement : 1650 Argyle Street, Halifax Nova Scotia Canada B3J 0E6

Thème

Notre conférence nationale de 2023, notre premier rassemblement en personne depuis 2019, a réuni 500 leaders en santé de partout au Canada et de tous les aspects des soins de santé. Alors que nous nous efforçons collectivement de régler les problèmes qui perdurent et de saisir les occasions qui se présenteront dans le secteur de la santé en 2024, le leadership a pris une importance sans précédent pour les relations professionnelles, les équipes et les organisations de TOUS les leaders en santé et de groupes de patients, et ce, à tous les niveaux du système.

Le temps est venu pour que tous les leaders en santé agissent TOUS ENSEMBLE!

Avec ses occasions de réseautage uniques, ses séances simultanées rigoureuses et interactives, son auditoire diversifié composé de leaders en santé de nombreuses professions et l’engagement de sociétés du secteur de la santé, la Conférence nationale du CCLS 2024 vous connectera avec vos pairs dans un esprit de célébration, d'inspiration et d'apprentissage. La ville d'Halifax offrira une atmosphère formidable et l'image classique du phare nous rappelle que nous devons être des phares d'espoir et travailler tous ensemble.

Retrouvons-nous TOUS ENSEMBLE!

Pour les collègues en soins de santé;
Pour les patients et les communautés;
Pour l’innovation;
Les uns pour les autres.

 

Objectifs de la conférence

  • Offrir un rassemblement conçu sur mesure pour la communauté des leaders en santé;
  • Développer des compétences et comportements essentiels pour améliorer le leadership;
  • Permettre aux leaders en santé d’établir des liens avec leurs pairs, la communauté et le système;
  • Inspirer les participants pour qu’ils collaborent à la direction de l’avenir des soins de santé;
  • Présenter des connaissances de pointe de calibre mondial axées sur les solutions et leur application dans le milieu de travail.

 

Inscription

L'inscription est maintenant ouverte ! Veuillez utiliser le bouton bleu en début de page pour vous inscrire.

Type d'inscription

Tarif

Régulier (membre)  1,100,00 $ + taxes
Régulier (non-membre)  1,220,00 $ + taxes
Inscription pour une journée (membre)  695,00 $ + taxes
Inscription pour une journée (non-membre)  815,00 $ + taxes
Représentant des patients*  350,00 $ + taxes
Étudiant**  360,00 $ + taxes

 

La date limite pour les inscriptions au tarif régulier est le 31 mai 2024.

Les tarifs d'inscription pour les "membres" sont disponibles pour les membres du CCLS et de l'Association des infirmières et infirmiers du Canada. Les membres du CCLS obtiennent une réduction des frais d’inscription.Vous n’êtes pas encore membre? Adhérez au Collège aujourd’hui pour seulement 175 $ pour la première année. Vous trouverez ici les détails sur l’adhésion au CCLS.

*Pour obtenir le tarif représentant des patients, veuillez envoyer de l’information sur l’organisation de patients que vous représentez à conference@cchl-ccls.ca.
**Pour obtenir le tarif étudiant, veuillez envoyer une preuve de vos études à conference@cchl-ccls.ca.

 

Aperçu du programme

Commanditaire principal : Sodexo
En collaboration avec l'Association des infirmières et infirmiers du Canada

 Le dimanche 2 juin 2024 
08h30 – 11h30 ACHE Workshop | The human margin: Building foundations of trust
12h00 – 16h30 CCHL Leadership Integration Forum: A preview of the CCHL Certified Leadership Organization
13h00 – 17h00 Inscription
17h30 – 23h00 Honouring Health Leadership Event
 Le lundi 3 juin 2024
07h00 – 17h00 Inscription
07h30 – 08h30 Petit déjeuner continental
08h30 – 09h00 Plénière - Cérémonies d’ouverture
09h00 – 10h00 Plénière
10h00 – 10h45 Pause-réseautage
10h45 – 12h15 Séances simultanées
12h15 – 13h45 Déjeuner : Présentation des prix Robert Wood Johnson
13h45 – 15h15 Séances simultanées
15h15 – 15h45 Pause-réseautage
15h45 – 16h30 Plénière
16h30 – 17h15 Plénière - Cérémonie de reconnaissance des diplômés des titres CHE/LCS et Fellows
17h15 – 18h30 Réception en l’honneur des CHE/LCS et Fellows
 Le mardi 4 juin 2024
07h00 – 15h00 Inscription
07h30 – 08h30 Petit déjeuner continental
08h30 – 09h30 Plénière
09h30 – 10h15 Pause-réseautage
10h15 – 11h45 Séances simultanées
12h00 – 13h30 Déjeuner : Le CCLS présente les Prix Solventum en innovation pour les équipes de soins de santé (anciennement appelés les Prix 3M)
13h30 – 14h30 Séances simultanées
14h30 – 15h00 Pause-réseautage
15h00 – 16h00 Plénière
16h00 – 16h15 Plénière - Discours de clôture

*Le programme peut être modifié sans préavis.

 

Séances en plénière

Le lundi 3 juin 2024

09h00 – 10h00

Dr Alika Lafontaine – Médecin autochtone | Leader en soins de santé et artisan de changement

Le Dr Alika Lafontaine, nommé plus grand innovateur en soins de santé de 2023 par le périodique Maclean’s, est à l’épicentre du changement dans les systèmes de santé depuis près de deux décennies. Il est le premier praticien autochtone et le plus jeune médecin à avoir dirigé l’Association médicale canadienne (AMC) de toute l’histoire de l’organisation, et le premier médecin autochtone à figurer dans la liste des 50 médecins les plus influents au Canada établie par le Medical Post. En tant que leader chevronné dans le domaine de la santé, le Dr Lafontaine parle avec éloquence et passion de la politique des soins de santé, de la mise en œuvre de moyens d’accroître l’équité et de mesures efficaces de défense des droits et intérêts, ainsi que du remodelage des systèmes de santé.

Le Dr Lafontaine a occupé des postes de leadership recoupant revendication et mise en œuvre dans le secteur médical au niveau provincial et national. De 2013 à 2017, il a codirigé l’Alliance en santé des Autochtones qui est devenue une des initiatives de transformation des soins des Autochtones les plus ambitieuses de l’histoire du Canada. À son apogée, l’Alliance représentait plus de 150 Premières Nations et a réclamé avec succès un financement de 68 millions de dollars. En 2017, le Forum des politiques publiques a reconnu le travail de l’Alliance en faisant du Dr Lafontaine le premier lauréat de son Prix du chef de file autochtone émergent, qui lui a été remis par le premier ministre Justin Trudeau.

En s’appuyant sur son travail à l’Alliance et son expérience personnelle, le Dr Lafontaine a ensuite lancé le projet Safespace Networks, une plateforme d’apprentissage permettant de signaler de façon anonyme des expériences de racisme et de préjudices subis dans les soins de santé. L’initiative a pris de l’ampleur et compte aujourd’hui des réseaux en Colombie-Britannique, en Saskatchewan et en Ontario qui offrent une protection aux patients et aux familles et les aident à naviguer dans les processus fragmentaires et déroutants servant à signaler les mauvaises expériences dans les systèmes de santé.

Pendant qu’il était président de l’AMC, le Dr Lafontaine a joué un rôle moteur dans l’obtention du plus gros investissement fédéral dans les soins de santé depuis 2004, d’importants changements dans la reconnaissance des titres de compétences des médecins dans plusieurs provinces (notamment le premier registre de ce genre pour les médecins dans les provinces de l’Atlantique) et de solides engagements à l’égard d’une collaboration nationale en gestion des données sur la santé et en ressources humaines entre les gouvernements provinciaux, territoriaux et national. L’AMC a aussi adopté un objectif à long terme portant sur la santé des Autochtones et a entrepris un processus de présentation d’excuses pour les torts causés aux patients autochtones dans les systèmes de santé canadiens, processus que le Dr Lafontaine continue de diriger aujourd’hui.

Le Dr Lafontaine, qui a des ancêtres métis, ojibwés, cris et insulaires du Pacifique, a obtenu son doctorat en médecine et terminé une spécialisation en anesthésiologie à l’Université de la Saskatchewan avant de s’installer dans le nord de l’Alberta où il a passé la plus grande partie de sa carrière clinique. Il a été un lauréat du programme 40 Canadiens performants de moins de 40 ans et est le plus jeune récipiendaire du prix Indspire.

 

15h45 – 16h30

Le problème que pose le leadership partagé… et notre solution

Tout le monde sait maintenant que le leadership importe vraiment et reconnaît l’importance de distribuer le leadership à des niveaux autres que de direction dans les organisations.Pourtant, dans la plupart des organisations, la réalité vécue typique de cette approche partagée est rare, et au mieux sporadique, avec quelques champions internes qui se battent constamment contre un système conçu pour une gestion descendante.

Une intégration réussie du leadership dans l’ensemble d’une organisation ne se fait pas au moyen d’initiatives émanant de la base. Elle nécessite une approche interne systémique. Mais bien faire les choses peut libérer l’excellence, la passion et la créativité de tous les membres de la communauté.

Dans cette présentation interactive et stimulante, nous partagerons les résultats les plus récents de la recherche en cours du Collège portant sur :

  • les questions qui occupent le plus l’esprit des leaders en santé – Qu’est-ce qui vous empêche de dormir la nuit?
  • des données probantes répondant aux normes d’excellence les plus élevées concernant les meilleurs moyens de développer des leaders et de retenir les talents clés,
  • des stratégies permettant de parvenir à une intégration du leadership dans tous les systèmes et dans l’ensemble d’une organisation.
Les personnes assistant à la présentation en sortiront encouragées et inspirées par un sentiment renouvelé d’appréciation du rôle central que les leaders en santé doivent jouer pour transformer les soins de santé au Canada et elles repartiront équipées de mesures à prendre fondées sur des données probantes pour réaliser cette transformation grâce au leadership partagé et à la collaboration.

Dr Jaason Geerts – Vice-président, Recherche et Développement du leadership, Collège canadien des leaders en santé

Jaason Geerts est le vice-président, Recherche et Développement du leadership, au Collège canadien des leaders en santé (CCLS) et un associé au Centre for International Human Resource Management (CIHRM) de la Judge Business School de l’Université de Cambridge.

Jaason a obtenu son diplôme en enseignement à l’Université de Cambridge et a fait deux maîtrises, dont une à l’Université de Toronto et l’autre à l’Université de Cambridge, avant de terminer des études de doctorat, portant sur le leadership pour les professionnels, à l’Université de Cambridge.

En plus d’être un conférencier TEDx et de prononcer des discours thèmes à plusieurs conférences majeures, Jason est un chercheur dont les travaux ont été publiés dans des revues internationales à comité de lecture, dont celles de BMJ, et qui ont fait l’objet d’articles et de reportages dans le Globe and Mail, les journaux télévisés nationaux de la CBC et de CTV et des radios locales, en plus d’avoir été mis de l’avant mondialement par la Fédération internationale des hôpitaux (FIH).

Le modèle de leadership en temps de crise que Jaason a créé est le fondement théorique d’une demande de fonds qui lui a récemment permis d’obtenir une subvention de recherche des IRSC d’une valeur de 450 000 $. Il a en outre participé, en tant qu’expert-conseil international invité, à un symposium de l’Organisation mondiale de la santé (OMS) sur le rétablissement des systèmes de santé. Jaason est aussi un directeur de programme et instructeur à l’École de gestion Telfer de l’Université d’Ottawa et à la Schulich School of Business de l’Université York, ainsi qu’un professeur qualifié qui a été mis en nomination pour le prix d’enseignant de l’année du Toronto Star.

 

Le mardi 4 juin 2024

08h30 – 09h30

Causerie informelle | Travailler ensemble en tant que leaders : Donner aux effectifs les moyens de mieux faire face aux vents contraires de la transformation

Comment les leaders en santé peuvent-ils diriger la transformation en soins de santé tout en tenant compte continuellement des questions touchant les gens, la qualité et la sécurité? Toutes les voix doivent être entendues et la confiance doit être conservée, et parfois, gagnée. Joignez-vous à nous pour écouter un panel de PDG présenter leurs leçons apprises et connaissances acquises qui laisseront leur auditoire dynamisé par de nouvelles idées.

Diriger la transformation n’est plus une option pour les leaders en santé. C’est la norme. Nous faisons face à des défis sans précédent qui menacent la santé et le bien-être non seulement d’individus, mais de populations entières. Les collaborations, partenariats et apprentissages entre les professions et dans tout le continuum prennent du temps, de l’énergie et des ressources – toutes des choses dont la demande est particulièrement élevée en ce moment pour les leaders en santé. Toutefois, pour inciter à agir afin de s’attaquer aux problèmes réels auxquels les leaders en santé sont confrontés, nous devons réfléchir et travailler en tenant compte de la situation nationale et mondiale afin que nous puissions réimaginer et reformuler les moyens à prendre pour avancer localement.

Les leaders en santé n’ont jamais eu une meilleure occasion d’avoir un impact positif sur la qualité des soins de santé pour la population canadienne. Faisons de la qualité l’étoile qui nous guidera et écoutons une autre observation perspicace de Don Berwick : « Le mouvement vers l’amélioration de la qualité a pour but d’améliorer la vie de tous ». Les enjeux sont énormes et nous n’avons pas de temps à perdre pour progresser vers des soins plus sécuritaires et un monde plus sain pour tous.

Pendant cette plénière interactive, des PDG canadiens qui dirigent des transformations provinciales partageront ce qu’ils ont appris et constaté, notamment sur les personnes et les nouveaux moyens de soutenir ce changement grâce à des données et connaissances sur le bien-être des employés, la qualité et la sécurité qui permettent de prendre des mesures concrètes. Les résultats et données préliminaires de l’outil obligatoire d’Agrément Canada portant sur la main-d’œuvre révélant les principaux thèmes nationaux seront présentés. Les participants pourront ainsi profiter des leçons apprises grâce à des outils simples, mais fiables pour améliorer leurs connaissances sur le bien-être des effectifs, la qualité et la sécurité pendant leur processus de transformation, ce qui favorisera un leadership enrichi par des informations inclusives provenant de tous les professionnels de la santé et des patients.

Modératrice

Leslee Thompson – PDG, HSO et Agrément Canada
Leslee Thompson compte plus de 25 ans d’expérience en tant que cadre de direction et administratrice de sociétés dans de multiples endroits et secteurs, dont les soins de santé, la technologie médicale, les services gouvernementaux et la vente au détail. Elle est une chef de file qui fait en sorte que les plans se concrétisent. Leslee est aujourd’hui reconnue à l’échelle internationale pour son travail au chapitre du partenariat avec les patients pour améliorer les résultats.

Panélistes

Martin Beaumont, FCCHL – PDG, CHU de Québec – Université Laval
Martin Beaumont a une riche carrière de plus de 25 ans dans les services sociaux et de santé. Il est détenteur d’une maîtrise en administration de services sociosanitaires et d’un doctorat en santé publique, a acquis une expérience pratique dans plusieurs systèmes de santé à l’étranger et compte plusieurs réalisations dans le domaine de la gestion. Il se fait un devoir d’innover et d’obtenir des résultats.

Kelli O’Brien – Vice-présidente, Qualité et systèmes de santé apprenants, Newfoundland and Labrador Health Services
Kelli O’Brien est la vice-présidente de la qualité et des systèmes de santé apprenants à NL Health Services. Elle a plus de 30 ans d’expérience acquise progressivement en services cliniques et en leadership en soins de santé. Dans son rôle, Kelli est responsable au niveau provincial de divers secteurs de programmes, notamment la qualité, la sécurité et la gestion des risques; la planification stratégique, la mesure du rendement et l’analytique; la recherche et l’évaluation; et l’amélioration des processus. En outre, elle est responsable du programme provincial de soins aux personnes atteintes de cancer.

Kristin Kennedy – PDG, Erie Shores Healthcare
Kristin Kennedy, IA, B. Sc. Inf., MGSS. Kristen est une infirmière de Windsor-Essex et la PDG de Erie Shores Healthcare. Elle a dirigé l’hôpital pendant la pandémie de COVID-19 et a innové en amenant les soins de santé dans les serres pour s’attaquer aux iniquités considérables que vivaient les travailleurs migrants et les populations sans papiers dans la région. Ce programme a pris de l’ampleur et a finalement abouti au lancement d’une clinique de santé mobile entièrement fonctionnelle dotée d’un personnel composé d’infirmières praticiennes, d’infirmières et de médecins et qui offre une gamme complète de traitements médicaux allant des soins dentaires aux vaccinations. Plus récemment, elle a codirigé une organisation de services partagés, TransForm SSO, pendant une cyberattaque qui a nécessité la mise hors service de tous les systèmes des hôpitaux de la région.

Lanette Siragusa – PDG, Soins communs Manitoba
Lanette Siragusa est la présidente-directrice générale de Soins communs Manitoba depuis mai 2023. Elle s’est d’abord jointe à l’organisation en 2017 en tant que première infirmière en chef et responsable provinciale. Auparavant, Lanette a occupé le poste de directrice du programme de chirurgie à l’Office régional de la santé de Winnipeg.

 

15h00 – 16h00

Améliorer la vie au travail des infirmières au Canada

La boîte à outils est le résultat d’une collaboration pancanadienne avec le milieu des soins infirmiers canadiens. Elle a été cocréée par un groupe diversifié d’infirmières et d’infirmiers réunis dans le cadre du Forum sur la rétention du personnel infirmier qui a eu lieu en juin 2023. Le groupe était composé de personnel infirmier au point d’intervention, d’employeurs de personnel infirmier, de décideurs, d’associations et d’ordres professionnels, de représentants syndicaux et d’autres parties prenantes. En tant que ressource créée par le personnel infirmier, pour le personnel infirmier, la boîte à outils s’appuie sur la pratique fondée sur des résultats probants, sur les expériences vécues du personnel infirmier au point d’intervention et sur les points de vue de professionnels en soins infirmiers à tous les stades de leur carrière, ainsi que d’étudiantes et d’étudiants en soins infirmiers. L’objectif de cette boîte à outils est de fournir aux employeurs et aux organisations de santé canadiens des stratégies et des outils pratiques pour améliorer la rétention des effectifs infirmiers.

La boîte à outils porte sur huit thèmes principaux qui ont un impact sur la vie professionnelle quotidienne du personnel infirmier dans le domaine des soins cliniques et elle fournit des outils connexes que les employeurs canadiens peuvent mettre en œuvre. Ces thèmes sont les suivants : Leadership inspiré, Méthodes de travail flexibles et équilibrées, Soutien organisationnel en matière de santé mentale et de bien-être, Perfectionnement professionnel et mentorat, Réduction du fardeau administratif, Fortes compétences en gestion et en communication, Gouvernance clinique et infrastructures, et Pratiques sécuritaires de dotation. Chaque thème repose sur les valeurs du respect, de la lutte contre le racisme et l’oppression, de la transparence et de la responsabilisation. En outre, chaque thème est assorti d’un objectif et d’initiatives qui peuvent servir de guide aux employeurs et aux organisations pour la mise en œuvre de stratégies visant la rétention du personnel.

Le personnel infirmier joue un rôle critique dans la prestation de soins de grande qualité, mais il fait face à de nombreux défis. Entre autres facteurs, les lourdes charges de travail, l’acuité des besoins des patients et les préjudices moraux amènent de nombreux membres du personnel infirmier à quitter la profession. Il est évident que la profession a besoin de soutien plus que jamais auparavant. Pour améliorer le bien-être au sein de la profession infirmière, il est essentiel d’assurer un effectif infirmier robuste et durable. La Boîte à outils pour la rétention des effectifs infirmiers est un excellent point de départ pour instaurer des changements positifs et durables et améliorer la vie professionnelle du personnel infirmier au Canada.

 

Dre Leigh Chapman – Infirmière en chef du Canada (ICC), Santé Canada

Dre Leigh Chapman tient à l’avancement de la profession d’infirmière au Canada afin d’assurer un accès équitable à des soins de qualité. En tant qu’ICC, elle fournit des conseils stratégiques à Santé Canada, joue un rôle rassembleur sur des questions clés concernant les soins infirmiers et représente le gouvernement fédéral sur les tribunes publiques.
Leigh est une infirmière autorisée (IA) qui a obtenu son doctorat de la Faculté des sciences infirmières Lawrence S. Bloomberg de l’Université de Toronto. Au cours des 20 dernières années, elle a acquis une compréhension approfondie des soins infirmiers en travaillant aussi bien aux premières lignes que dans des rôles de leadership clinique. En plus de ses fonctions d’ICC, Leigh continue d’exercer sa profession en fournissant des soins de première ligne et des services de réduction des méfaits dans un site de consommation et de traitement à Toronto.

 

Séances simultanées

Le lundi 3 juin 2024

10 h 45 – 12 h 15   Séances simultanées

 

  1. CCHL’s 2024 National Conversation

The CCHL National Conversation is an opportunity for CCHL members from across the country to learn more about and contribute to advancing thought leadership on a priority topic facing health leaders with the intention to support effective health leadership within and beyond the CCHL community.

2024 TOPIC (selected by CCHL Member votes): What role may health leaders play to retain the current health human resource (HHR) workforce, as well as prepare for the influx of a new and younger workforce, so that the health system is sustainable, and the HHR workforce is engaged, empowered, and retained?

CCHL National Conference Concurrent Session

Panel Presentation: How are health care organizations engaging, supporting, and retaining their workforce, and what changes are they making to prepare for a new workforce to ensure health system sustainability and health human resource retention?

A panel of health leaders will share the actions taken by themselves and their organizations to engage, support, and retain their health human resource workforce, identifying what is working and what they might do, or have done, differently. Panelists will also share changes being made to prepare for a new workforce, to ensure health system sustainability, and an engaged, empowered, and retained HHR workforce.

Participants will have opportunities to connect with one another, share their experiences, and reflect on the leadership actions required to promote changes in health organizations to retain the current HHR workforce, and prepare for the influx of a new workforce.

Outputs from the session will be collated and shared with the broader CCHL membership and health system networks, to inform and align health leader actions across Canada.

Speakers:
To be confirmed

 

  1. Organ donation after medical assistance in dying, how to honour patient’s wishes!

A provincial law introduce in 2015; medical assistance in dying (MAID) paved the way for Quebec to be one of a few pioneer jurisdictions worldwide where deceased organ donation after MAID became possible.

Programs in Belgium and the Netherlands had already reported organ donation after MAID, Canadian organ donation organizations recognized the potential for organ donation after MAID as well. What were the obstacles encountered in setting up this innovative practice? How did Transplant Quebec succeed in developing a protocol that honours the wishes of patients pursuing MAID?

The learning objectives of this presentation are as follows:

  1. Explains the importance of participative leadership in the development and innovation of organ donation in Quebec.
  2. Understand the importance of all key players working together to implement a new practice.

Ethical and logistics concerns were carefully considered during our protocol development for donation after MAID in Quebec, established to be consistent with the best practices in collaboration with other provincial organ donation organizations and care teams in Quebec hospitals.

It’s been more than 5 years since the implementation of the MAID protocol, and we still take time to consult with our partners to improve the practice. However, much remains to be learned regarding how to optimize the system to ensure that donation requests are treated in the most ethical and medically effective way. And above all, we must ensure that all eligible patients are offered the opportunity to pursue donation.

Speaker:
Martine Bouchard – CEO, Transplant Quebec
Marie-Josée Lavigne – advisor to the CEO and manager of education and hospital development

  

  1. Innovation in healthcare, led by nurses 

The healthcare industry and key stakeholders worldwide are demanding novel, impactful, scalable, and accessible solutions for improving healthcare delivery and health outcomes. SONSIEL is dedicated to meeting this call for revolutionary change through nurse-led innovation. The aim of this session will be to conduct a mini-think tank session on how leadership (both nursing and otherwise) and innovate the Canadian health care system.

Speaker:
Mary Lou Ackerman – Sonsiel/SE Health

 

  1. The art of building community health coalitions

The purpose of the presentation is to lead emerging leaders through a scenario-based activity and reflective discussion to better understand the key elements for developing coalitions when designing healthy rural community initiatives. The presenters represent a community partner perspective and will apply their experiences and knowledge developing, leading, and evaluating rural community health initiatives.

The learning objectives for this presentation will focus on a five-step approach developed by Alberta Health Services:

  1. Engage & Create Connections
  2. Understand Your Community
  3. Prioritize & Plan
  4. Implement & Evaluate
  5. Sustain & Share

This five-step approach focuses on making positive changes to the environments where citizens live, learn, work, play and age. The intention is to be more effective in creating long-term positive health outcomes rather than focusing on behaviour change alone.

The scenario-based activities will ask session attendees to consider key elements while working through the five-step approach, such as characteristics for choosing a champion, understanding community needs, and establishing shared objectives through a collaborative process. Additionally, all attendees will be assigned roles during the scenarios to give attendees a deeper understanding of the broad perspectives that accompany a community health coalition.

This presentation will serve as an introduction to the art of developing coalitions. Ultimately, all participating delegates will leave the activity with a fresh insight into the opportunities and possibilities of coalitions for producing new and innovative ideas for improving community health.

Speakers:
Zak Morrison – Executive Director, Barons-Eureka-Warner FCSS
Kaitlynn Weaver – Outreach Services Supervisor, Barons-Eureka-Warner FCSS
Myrna Sopal – Family Support Worker, Barons-Eureka-Warner FCSS

 

  1. Your Healthcare Facility, your health teams, and your patients: What keeps leadership up at night? 

Running healthcare facilities across Canada has never been more challenging than now… and it’s not going to get any easier soon. The philosophical shift to patient-focused care within a cash strapped sector trying to support an inventory of outdated, undersized facilities in a post pandemic world with global climate impacts is something administrations never even thought about 3 decades ago. But it’s not all doom and gloom. During this session, we’ll focus on five challenges that keep leadership up at night associated with their patients’ experience while at their facilities.  More importantly, we’ll discuss/ offer a perspective on how this relates to the patient experience and most importantly share approaches that improve/ensure that you are making the best use of your facility and your professional and clinical staff.

The challenges we’ll cover:

  1. Are you meeting the scores of targets required of your facility via government, accreditation, codes and standards including understanding the liability and negative impacts of not meeting targets;
  2. What is the ability of your Infrastructure/facility to provide a reliable healthcare environment during service or supply outages or under extreme events or environments;
  3. How well is you site able to minimize its negative impact on climate and able to withstand these same climate extremes for staff and patients;
  4. Are you comfortable that your infrastructure staff have the knowledge and resources and relationships to deliver a safe, efficient healthcare environment; and
  5. Related to (4), are you confident in the staffing stability for your people charged with ensuring an optimum healthcare environment.

Speaker:
Roger Holliss – President, Holliss Consulting Inc.

 

  1. Equity, diversity, and inclusion: The role of fire departments in health systems 

In this session, the learning objectives are a) awareness of the Great Canadian Fire Census results and its implications for healthcare systems across the country b) inclusion of a hidden healthcare provider in the fire sector and c) consider the implications of including these unacknowledged healthcare providers in system planning.

For the past three years, the Canadian Association of Fire Chiefs has run the Great Canadian Fire Census which paints a picture of the fire and emergency management landscape in Canada. Surveys were administered in each of the last two years and we received a sample of about 540-660 fire departments which include catchment areas for 24M Canadians. We extrapolated the data for the rest of the fire departments by type. The results are available at www.cafc.ca

We learned that 70% of the country's largest cities have fire departments responsible for emergency management. In 2022 and 2023, 126,000 firefighters and 3200 fire departments in Canada, who respond to 2M all hazard calls annually. About 50% of these calls are emergency medical, the majority of which is unreimbursed.

While the fire sector operates on a "call us and we'll come" basis, the demand for firefighter response will increase as climate emergencies and the ability to "fill in for the healthcare system" may wane. Across the country, health service administrators need to be aware of this and plan proactively and inclusively.

Speaker:

Tina Saryeddine – Executive Director, Canadian Association of Fire Chiefs

 

13 h 45 – 15 h 15   Séances simultanées

 

  1. Wellbeing: Identifying & navigating the occupational hazards in healthcare

This interactive session will discuss the systemic drivers of burnout and turnover in our healthcare workforce. The objectives will include:

  1. Identify the fertilizer and the pests that support and thwart health promoting learning & work environments in healthcare.
  2. Illuminate the barriers to meaningful change in academic and clinical health care environments.
  3. Discuss the systemic and cultural drivers of unhealthy healthcare environments.
  4. Review surveillance and intervention strategies to promote wellbeing among the healthcare workforce which in turn supports improved health care economics and patient outcomes.

Participants will review surveillance strategies to monitor environments and tangible interventions for environments that are facing challenges. We will also review wellbeing-centred leadership and its profound impact on learning and work environments.

Speaker:
Melanie Lewis – Chief Wellness Officer, Professor of Paediatrics, Faculty of Medicine & Dentistry, University of Alberta

 

  1. Leadership for change: Toward sustainable health systems

The objectives of this session are to characterize different types of innovations (based on the degree of impact and challenge) and explore the associated leadership challenges and opportunities when implementing sustainability initiatives. We will also aim to strengthen the leadership capabilities of existing and emerging health system leaders committed to promoting high quality, low-carbon, climate-resilient, and sustainable health services, and systems. We will use interactive lectures, structured small group-discussions, and leadership testimonial to reinforce and demonstrate innovation and leadership concepts in practice.

Advancing climate action in the health sector requires that existing and emerging leaders recognize the need for collaboration and innovation and embrace the interconnectivity and interdependency of complex systems. Promoting high-quality, low-carbon, climate-resilient, and sustainable health systems will require innovations capable of improving, changing, and transforming existing processes and practices. Successful implementation necessitates careful consideration of factors such as the level of impact, agreement, certainty, feasibility, viability, and risk.

As an outcome of this session, attendees will understand leadership capabilities and practices that can help advance systemic transformation for climate-resilient and sustainable health systems.

Speakers:
Fiona Miller – Director, CASCADES
Arianna Cruz – Innovation and Strategy Lead, CASCADES
Dr. Sean Christie – Executive of CASCADES | The Board of Directors of the Canadian Coalition for Green Healthcare

  

  1. Learnings in the journey to develop and implement the British Columbia Cultural Safety and Humility standard

By the end of this presentation, participants will be able to apply lessons from the innovative development and implementation of the world’s first cultural safety and humility standard to their work in Indigenous health and anti-racism.

From 2018 to 2022, the First Nations Health Authority (FNHA) and Health Standards Organization (HSO) partnered to develop the BC Cultural Safety and Humility standard. The standard was developed by a 16-member Indigenous-led technical committee, including thought leaders, patient partners, Knowledge Keepers, clinicians, and academics. The committee also received extensive feedback through a national public review of the standard.

The standard was published in June 2022 and sets a clear standard of care for health care systems and organizations to ensure Indigenous people living in BC have access to culturally safe care and services. The standard also advances the UN Declaration on the Rights of Indigenous Peoples.

Through the development of the standard, FNHA and HSO learned valuable lessons on blending Indigenous ways of knowing and doing with Western methodologies and processes through a two-eyed seeing approach and consensus-based decision-making.

In 2023 and 2024, FNHA and HSO, alongside Métis Nation BC (MNBC), have been preparing and testing the standard for use by health and social services organizations across BC to advance system-wide change for cultural safety and anti-racism through accreditation.

Drawing on the lessons learned from BC, HSO is scoping the need and design of a national cultural safety and humility standard in partnership with the Canadian Indigenous Nurses Association.

Speakers:
Vishal Jain – Director, Cultural Safety and Humility, Health Standards Organization
Stephen Thomson – Director, Health Governance, Métis Nation British Columbia
Danielle Prandoczky – Acting Manager, Standards and Accreditation, First Nations Health Authority

 

  1. Mastering and improving crisis response with leadership and innovation

On October 3rd 2023, Cambridge Memorial Hospital’s staff and leadership resilience was pushed to the limit in response to a fire evacuation and loss of essential hospital infrastructure. During this crisis, hospital staff and leaders had to mobilize quickly to ensure staff and patient safety and to evacuate impacted patient care areas. This session will demonstrate the importance of leadership in managing a crisis and leadership’s vital role in:

  1. Critical decision making
  2. Coordination and communication during a crisis
  3. Mobilization of teams to respond and ensure staff and patient safety
  4. Supporting teams to maintain focused and remain calm
  5. Support ethical decision making
  6. Enabling learning and continuous improvement

This session will showcase our incident debrief framework and how innovative tools such as augmented intelligence and quality improvement tools were used to identify critical improvements in our emergency response framework.

Learning objectives:

  • Importance of a structured Crisis Management Framework
  • Illustrate the vital role leaders play in emergency response
  • How insight can be gleaned from a structured debrief following a critical event
  • Showcase the application of quality improvement and project management tools to support continuous improvement efforts

Understand methods to solicit feedback and how augmented intelligence can be used to quickly analyze mass.

Speakers:
Kyle Leslie – Director of Operational Excellence, Cambridge Memorial Hospital (CMH)

 

  1. Leading transformation in care, safety, and efficiency through Increased Health Data Literacy

87.5% of Canadians expect professionals who touch their health data to be certified. Certified Health Information Management (CHIM) Professionals is Canada's gold standard for professional health data literacy. Recognized and trusted, a certified workforce is deemed essential for enabling care, informing policy, and underpinning funding decisions across the industry.

A person’s journey to care for themselves and their loved ones depends on accurate data.

This presentation will focus on the modernization of the profession and the interdisciplinary intersection of how certified professionals play a role in the healthcare system.

Speaker:
Jennifer Bennett – Director of Analytics and Innovation, Shannex Incorporated

 

  1. LEADS in action

Leaders and leadership in healthcare matter now more than ever. Explore how the LEADS in a Caring Environment framework can contribute to a sustainable and effective health care system.

This session will familiarize participants with the LEADS framework, facilitate discussion about leadership implications for organizations moving strategy forward, and discover potential leadership development programming for individuals and teams.

 Speaker:
Doug Miron – MA Leadership CEC PCC CHE & Fellows Program Coach | Canadian College of Health Leaders, Leadership Faculty |LEADS Coach and Facilitator

  

  1. Coaches’ Corner

Take your leadership to the next level. Come and speak with leaders from across Canada in a one-on-one setting. Hear personal leadership stories, ask questions and gain valuable advice. Leaders of health regions, hospitals, private sector and community organizations, from coast to coast, will be available to provide armchair coaching in relaxed surroundings. This session is ideal for emerging or mid-career leaders looking for advice and feedback from some of Canada’s most respected health leaders.

Note that pre-registration will be required to attend the Coaches' Corner Sessions.

Sponsored by: Roche

 

Le mardi 4 juin 2024

10 h 15 – 11 h 45    Séances simultanées

 

  1. An interactive, insightful, and practical session post-plenary: Maximizing new workforce wellness data-driven approaches as levers to support effective action planning and strategy

The Why

Health Human Resource is a challenge all health leaders are facing while balancing the need to continue operate and lead transformations. There is no quality without a healthy, competent, and engaged workforce. We also can’t manage what we can’t measure thus the link between workforce, quality and health transformation is paramount.

Step into an immersive journey that seamlessly extends the morning's dynamic plenary session! This concurrent session is designed to transition to thought-provoking discussions in an interactive experience tailor-made for Canadian Health Leaders.

The interactive discussion with CEOs and your peers, will be delving into the art of leveraging new workforce wellness data to tackle transformation head-on. Our goal isn't just to share leadership wisdom—it's to spark meaningful dialogue among conference attendees so you leave you energized and equipped with learnings and insights to support transformation and change in your organization.

Background

In 2024, Accreditation Canada is set to unveil its latest initiative: Health Standards Organization (HSO) Global Workforce Survey. This mandatory update supersedes previous tools focusing on workforce wellness and safety. There are many flexible ways Health Leaders can use this new data to inform decision making, monitoring of operations, or transformations. Organizations and governments from around the world are invited to use the survey instrument at local, national, and international levels for benchmarking and generating actionable changes that enable a stable and thriving global workforce and improve the safety and quality care for all.

The What

Drawing from an initial implementation phase with over 10,000 responses, valuable data will be presented during the conference. Through concrete examples, you will be engaged in an interactive session aimed at driving meaningful dialogue. Key themes to be explored include workforce tenure and retention, Indigenous health, inclusion, diversity, equity, and access, and location comparisons to support urban versus rural settings and other site comparators.

A list of comparators is provided in advance to prepare attendees for the dynamic discussions and reflections.

Regional comparators (EX: Organization or worksite (for orgs with multiple sites) retention)

  • How long worked (tenure) in organization?
  • How long worked (tenure) in current unit/work area.
  • Age group
  • Employment status (FT, PT, causal, etc.)
  • Usual work schedule
  • Usual number of hours worked per week.

Other

  • Job category (nurse, doctor, volunteers, etc.)

Inclusion, Diversity, Equity, Access

  • Indigenous vs. Non-Indigenous (self-reported)
  • Gender
  • Identifies as a member of a visible minority group.
  • Identifies as a person with a disability.

The segmentation of data can be applied against the overall workforce wellness, quality, and safety responses for detailed insights against specific strategic initiatives.

Organizations will have the ability to add optional additional questions tailored to their unique requirements and interest. During the session, participants will delve into the possibilities of leveraging insights, exchanging ideas on maximizing their value and applicability. The future tool’s dashboard will also enable benchmarking (within organization, against National average), trending, baseline assessments, follow ups for specific cohorts, etc.

The How

Leslee J. Thompson will moderate this dynamic session and involve you as an active participant. Previous plenary speakers will be present in the room amongst other esteemed Canadian health Leaders. Expect regular polling, reflective moments, and open mic opportunities to interact with CEOs, experts, and peers alike.

As an active participant, you can expect to leave with tangible and actionable insights from peer participants and expert CEOs. Participants will discover how Accreditation Canada’s new workforce survey instrument can assist them in leveraging their workforce data as a lever to support specific action plans, strategic planning and change management.

Moderator:
Leslee J. Thompson – CEO, HSO and Accreditation Canada

Panelists:
Martin Beaumont, FCCHL – CEO/PDG, CHU de Québec - Université Laval
David Diamond – CEO, Newfoundland Health Services
Kristin Kennedy – CEO, Erie Shores Healthcare
Lanette Siragusa – CEO, Shared Health Services

 

  1. Enabling aging in place: System planning done differently – Beyond LTC beds

Learning objectives and relevance to the selected topic:
Most Canadians want to age at home which is challenging given the lack of formal
supports to do so safely. This session will focus on increasing awareness of promising practices that support aging in place and their impacts on key health system metrics; and engage participants to identify opportunities to plan differently for the care of older adults, beyond building new LTC beds, by shifting care to community.

Activities, methods, innovations;
This session will focus on sharing promising practices that respond to the priorities and preferences of older adults to age in place with dignity. Participants will explore health system planning assumptions, funding models and structures that influence how care of older adults is organized, funded and delivered to meet their health and social needs. The discussion will lead into the co-design of system planning strategies, with a strong focus on measurement frameworks that demonstrate the impacts of health and social innovations on health systems, that support the sustainability of integrated models of care.

Outcomes, results;
This session will equip decision makers with evidence to shift health system planning and develop coalitions for integrated models of care that prioritize health and social needs of older adults and their caregivers as part of the journey towards health system transformation.

Leadership lessons learned; and
Sustainable funding of integrated health and social models of care is not widespread across Canada. Health system leaders have an opportunity to influence the funding, planning and delivery of care with and for older adults and their caregivers to enable aging in place, which is a key and shared priority across the country.

System change(s), conclusion.
Currently, 1 in 10 newly admitted LTC residents potentially could have been cared for at home if they had formal supports. Shifting care to community has the potential to address major healthcare system issues including ALC patients in acute care as well as avoidable emergency room visits which continue to be a challenge across the country. Promising approaches exist and can be shared and spread.

Speakers:
Tanya MacDonald – Healthcare Excellence Canada
Dr. Kate Mulligan – University of Toronto

  

  1. Tackling racism and racial discrimination in Canada 

Jointly with CNA, Dr. Dordunoo is undertaking a CIHR funded study focused on tackling racism and racial discrimination in nursing in Canada. The concurrent session would discuss the findings of phase 1 and 2 of the study, with an opportunity for breakout groups to discuss potential phase 3 interventions and strategies.

The aims are:

(a) to investigate the nature (type) and distribution of systemic racism experienced by nurses across Canada,
(b) to investigate, assess and characterize the impacts of COVID-19 on ethnic minority nurses including systemic disparities
(c) to develop or inform interventions and/or strategies such as justice, equity, diversity and inclusion (JEDI) frameworks, to address reported negative impacts such as nurse attrition and hence improve nurse and patient outcomes.

Speakers:
Dr. Dzifa Dordunoo – University of Victoria
Tim Guest – Canadian Nurses Association
Damilola Iduye – Dalhousie University

 

  1. Certified Health Executive (CHE) Bootcamp

Currently enrolled in the CHE Program? Or interested in pursuing your CHE? The CCHL national office is pleased to present this information session to provide an insight and guidance for those currently enrolled in the CHE program and for those looking to apply in the future. The session will offer an overview of the CHE program and application. A graduate of the program will share their experience and a CHE evaluator will communicate what they look for when reviewing the LEADS in Action Project and Candidate Self-Evaluation. There will be time for questions and answers during the session.

Speakers:
Stéphane Joannette – Director, Professional Certifications and Strategic Alliances, The Canadian College of Health Leaders

 

  1. Convening for action - Applying emergent approaches for leadership

There is much research and theory around large scale change and system innovation in health care, but fewer examples of impactful application in Canadian health systems.  Our observation is that health system leaders desire system change, but are hampered by limited capability, capacity and critical mass of aligned support. This session will draw on our experience in Saskatchewan of creating programs that allow leaders at all levels to convene, collaborate and act on system innovation and large scale change.

This session fits under the implementation and onboarding of innovation topic. By the end of the session, participants will:

  • Experiment with the power of human centered design as a key foundation to large scale change and innovation approaches, which integrate emergent leadership concepts for system transformation
  • Define collaboration and convening as emergent approaches for lasting, impactful change and innovation
  • Summarize examples of how Saskatchewan Health Authority is operationalizing a culture of innovation and large scale change, including applying lenses of equity, diversity, and inclusion, and fully involving the patient voice
  • Examine and apply our lessons learned from building SHA’s Innovation and Large-Scale Change programs to participants’ personal work situations

The session includes empathy mapping and crowdsourcing activities that will actively engage participants.  Take-aways for participants include curated ideas for action and collaboration that are applicable to their own work environments.

Leadership lessons and reflections focus within 3 specific LEADS capabilities (domain): Build teams (Engage Others); Purposefully build partnerships and networks to create results (Develop Coalitions); and Demonstrate systems/critical thinking (Systems Transformation).

Speakers:
Kerilyn Voigt – Director, Strategy and Innovation, Saskatchewan Health Authority
Adrienne Danyliw – Director, Strategy and Innovation, Saskatchewan Health Authority

 

  1. How will your story be told?

The proposed session is to relate personal stories and health information, highlighting the importance of a complete health record. The overall topic would be regarding interprofessional relationships or partnerships in today's healthcare, emphasizing the need for a coming together of senior-level leaders and health information management professionals for our patients and families.

The goal of this session is to provide the participant some time to reflect on their story in life and relate it to their personal health record story. Are both where they want it to be? What needs to change in either life or health to have the conclusion they seek?

In the session, each participant will have the opportunity to craft their life book or story to include a title, themes and chapters, and then structure the same for their personal health record. Recognizing it won't be complete in a 90-minute session, the hope is that it will help emphasize the importance of health information at the patient care level as well as other uses of health information. High level identification of redundancies in health information and how duplicate information can be wasteful of time and resources will call attention to the need for healthcare professionals to come together.

The overall outcome is to help bridge the gap in relationships between leaders and health information management professionals. The system changes we would like to see after this session are a better awareness of health information and support in helping encourage stronger health information practices.

Speakers:
Gennie Walton, CHE – Business Administration Student
Helen Beaumont – Manager of Community Engagement, Canadian Health Information Management Association

  

  1. Coaches’ Corner

Take your leadership to the next level. Come and speak with leaders from across Canada in a one-on-one setting. Hear personal leadership stories, ask questions and gain valuable advice. Leaders of health regions, hospitals, private sector and community organizations, from coast to coast, will be available to provide armchair coaching in relaxed surroundings. This session is ideal for emerging or mid-career leaders looking for advice and feedback from some of Canada’s most respected health leaders.

Note that pre-registration will be required to attend the Coaches' Corner Sessions.

Sponsored by: Roche

 

13 h 30 – 14 h 30   Séances simultanées

  1. Practical applications how healthcare command centers are helping caregivers save time and simplifying care orchestration

Health systems are beyond stressed with overburdened caregivers and with patients not receiving the right care in the right setting at the right time. While digitization is a helpful first step toward improving clinical and operational outcomes, if it does not create leverage and synergy for care teams, the net effect is more work and more fragmented care. This session will examine how command centre technology creates automated, workflow-relevant intelligence about patient care delays, risks, barriers and emerging pressures, and how it is used by care teams for proactive interventions, for better collaboration in rounds and huddles, and for more impactful staffing, patient placement, capacity management and other complex decisions. With this technology, essential care orchestration activities are easier, faster, smarter, consistent and connected between disciplines or levels of care.

The first big impact is saving time. Replacing aged bed availability reports with current actionable information saves time. Replacing sticky notes, whiteboards, spreadsheets, printed EMR reports and phone calls saves time. And minimizing chart diving, information gathering, updating information, analysis to connect the dots, and manual report generation saves time. Saving time translates into care providers working to the top of their licenses, fewer patient care delays and more timely interventions. In this way, healthcare command centres are helping hospitals and health systems achieve a cascade of benefits for their patients and for staff, including among many things a more accessible front door, balanced utilization between facilities, shorter patient stays, and more even-paced workflow for clinicians.

Participants will advance their knowledge about healthcare command centres as the presenters (a) explore a wide range of applications of this technology in acute care and other levels of care, (b) unpack the differences between command center software, EMRs, BI tools and other analytics and (c) poll the audience and invite discussion about current uses of real time data for daily care coordination, capacity management and quality and safety management.

Speakers:
Zahava Uddin – GE HealthCare
Paul Jarvis – GE HealthCare
Marianna Johnson – GE HealthCare

 

  1. Managing healthcare innovation through change management

Join Prosci to engage in a real-world conversation about the role of Change Management in Healthcare. Change Management is like preventative medicine helping organizations improve the health of projects and other change initiatives. Successfully navigating change in healthcare is inherently challenging due to the unique dynamics of a laser focus on patient care with the added stresses of resource pressures, technology advancements, regulatory compliance, attracting talent and more!

Prosci offers a clear plan for managing change, concentrating on both practical and people aspects. This helps healthcare organizations adjust to changes smoothly and succeed in a constantly evolving environment.

In our session we will explore a real-world project in healthcare through a case study and the application of thoughtful Change Management. We will move past the “technical solution” and into the people side of Change, which is where change happens - at an individual level.

Together we will apply the Prosci approach with the case study, to help guide you through each stage of Change, from building awareness of the need for change through to sustaining the new ways of working. We will consider the impacted people and those in the role of supporting the change. The Prosci ADKAR Model will be at the foundation of the workshop.

Speaker:
Angela Burton – Senior Change Advisor, Prosci

 

Événements optionnels

Veuillez consulter les événements optionnels ci-dessous en plus de la Conférence nationale du CCLS 2024. Veuillez noter que ces événements optionnels peuvent entraîner des coûts supplémentaires.

 

 

Événement optionnel : ACHE Workshop

The human margin: Building foundations of trust
08:30 - 11:30 | Sunday, June 2, 2024

*Cette séance est disponible en anglais seulement.

Between employee burnout and disengagement, and staff departing from the healthcare field altogether, fostering a healthy and flourishing workforce is one of the biggest hurdles facing organizations today. But the research on what’s driving turnover, burnout and disengagement is not what it seems.
Join us experts for an eye-opening, highly interactive seminar that translates decades of employee satisfaction research into evidence-based strategies you can use to successfully improve—and sustain—a thriving workforce.
Learning Objectives
• Discuss key elements that support human flourishing.
• Identify organizational and team strategies to optimize recruitment and retention.
• Explore the role of job crafting and empowering leadership in engaging the workforce.
• Explore strategies for building (or re-building) trust at every level of the organization.
Speaker
Dr. Katherine Meese – Assistant Professor | Department of Health Services Administration, Director | Center for Healthcare Management and Leadership, Director of Research | UAB Medicine Office of Wellness, UAB | The University of Alabama at Birmingham
As an independent chartered chapter of the American College of Healthcare Executives, Canadian Chapter of ACHE is authorized to award 3.0 hours of ACHE In-Person Education Credit toward advancement or recertification in the American College of Healthcare Executives.
Attendance at this program entitles certified Canadian College of Health Leaders members (CHE / Fellow) to 3 Category I credits towards their maintenance of certification requirement for attending the conference.
The cost to attend this workshop is $185 (plus tax).

Organisation axée sur le leadership du CCLS

Événement optionnel : Forum d’intégration du leadership du CCLS

Un aperçu de l’organisation axée sur le leadership du CCLS
De midi à 16 h 30 | Dimanche 2 juin 2024

*Cette séance est disponible en anglais seulement.

Afin d’atteindre efficacement leurs objectifs prioritaires et de relever les défis comme l’épuisement professionnel, le recrutement et la rétention du personnel, les organisations accordent une importance accrue à l’intégration et au développement du leadership.

Nous serons très heureux d’offrir ce petit aperçu de l’organisation axée sur le leadership du CCLS (OLC) pendant le Forum sur l’intégration du leadership de 2024 qui aura lieu avant la Conférence nationale du CCLS. L’OLC est une initiative novatrice qui marque une étape importante en leadership organisationnel en fournissant une norme d’excellence reconnue. Joignez-vous à nous à Halifax le 2 juin 2024 pour un événement enrichissant d’une demi-journée conçu pour inspirer les participants et leur offrir des stratégies tangibles pour accroître la capacité et le rendement de leur leadership organisationnel.

Quel que soit le point auquel se trouve actuellement votre organisation, cet événement promet de vous offrir des informations utiles et des mesures claires à prendre pour faire progresser l’intégration du leadership dans votre contexte. Ne manquez pas cette occasion de faire partie de ce lancement historique et de propulser le leadership de votre organisation à de nouveaux sommets.

Conférencier ou conférencière
À confirmer

Les membres certifiés du Collège canadien des leaders en santé (CHE/LCS et fellows) qui participeront à ce programme auront droit à quatre crédits de la catégorie 1 en vue de la satisfaction des exigences pour le maintien de leur certification (MDC).

Les prix exigés pour assister à cet atelier, qui comprend le dîner et les rafraîchissements, sont indiqués ci-dessous.

Inscription hâtive (membre) : 210 $ (plus les taxes)
Inscription hâtive (non-membre) : 245 $ (plus les taxes)
Tarif courant (membre) : 250 $ (plus les taxes)
Tarif courant (non-membre) : 285 $ (plus les taxes)

 

Événement optionnel : L'événement Hommage aux leaders en santé

17 h 30 - 23 h 00 | Le dimanche 2 juin 2024

Nous vous invitons à vous joindre à nous pour la soirée, et à célébrer les réalisations des lauréats du Programme national de prix de 2024 au l'événement Hommage aux leaders en santé vise à souligner l’excellence en soins de santé et en professionnalisme.

Les membres certifiés (CHE\LCS ou fellows) du Collège canadien des leaders en santé qui assistent à cette Conférence auront droit à 2 crédits de la catégorie I en vue de la satisfaction des exigences pour le maintien de leur certification.

L’événement Hommage aux leaders en santé - Frais d'inscription

Billet individuel    $190.00 (plus tax)
Table pour huit personnes       $1,600.00 (plus tax)

 

Consultations individuelles du programme CHE/LCS

Apprenez davantage à propos de la désignation Leader certifié en santé (CHE/LCS) en planifiant une consultation individuelle avec un expert en certifications professionnelles du CCLS à la Conférence National du CCLS les 2-4 juin, 2024 pour répondre à vos questions et avoir un aperçu de programme CHE/LCS.

Cliquez ici pour réserver votre consultation individuelle.

 

Nos commanditaires

Vous espérez faire connaître votre organisation, en promouvoir l’appréciation auprès des leaders du secteur de la santé et établir des contacts avec eux?

La commandite de la Conférence nationale du CCLS de 2023 pourrait bien être l’approche parfaite pour y arriver.

Grâce à un programme exceptionnel, nous sommes certains que la Conférence nationale du Collège santé fournira un environnement inspirant et interactif pour les grands décideurs du secteur de la santé, de même que de nombreuses possibilités de réseautage. Le Collège propose un certain nombre de niveaux de commandite. Chaque niveau offre un ensemble considérable d’avantages et d’occasions auquel certaines modifications peuvent être apportées. Nous vous invitons à vous joindre à nous et à soutenir cet événement!

Les détails concernant les commandites seront disponibles l’an prochain. Si vous avez des questions, veuillez contacter Jaime Cleroux à jcleroux@cchl-ccls.ca.

Titre

Sodexo

En collaboration avec l'Association des infirmières et infirmiers du Canada

 

Or

 

 

Bronze

 

 

 

Digirés

 

 

 

 

 

 

 

 

Emplacement

Halifax Convention Centre
1650 Argyle Street
Halifax, NS B3J 0E6, Canada

Pour plus d'informations et des rabais pour explorer Halifax, cliquez ici !

 

Hébergements

The Sutton Place Hotel Halifax

1700, rue Grafton
Halifax (Nouvelle-Écosse) B3J 2C4
Réservations : 1-866-378-8866
Réception : 902-932-7548
Site Web
Réservation en ligne : https://reservations.suttonplace.com/113161?groupID=3409057
Code de groupe : CNC2024

Lorsque vous aurez franchi les portes de The Sutton Place Hotel Halifax, vous découvrirez un luxe moderne sans pareil qui dépassera sûrement toutes vos attentes. Admirez l’élégance et le style contemporain qui s’agencent parfaitement à la conception remarquable de l’emblématique Nova Centre – un décor raffiné, avec des murs de marbre italien et une gamme de couleurs qui rappelle l’histoire nautique de la ville.

Dans nos 262 magnifiques chambres et suites de qualité supérieure, vous trouverez tout le confort auquel vous êtes en droit de vous attendre, notamment nos salles de bain luxueuses s’inspirant des spas et des fenêtres allant du plancher au plafond offrant des vues à couper le souffle du centre-ville, de la promenade sur le bord de l’eau suivant les contours du port de mer et de l’historique citadelle d’Halifax.

À The Sutton Place Hotel Halifax, vous découvrirez un luxe moderne et un service exceptionnel et sincère.

Chambre standard 270 $ – pour une ou deux personnes

Les tarifs des chambres ne comprennent pas les taxes et autres frais. Vous devez faire votre réservation avant le 10 mai 2024 pour avoir droit à ce tarif de conférence.

Politique d’annulation
Les changements ou les annulations de réservations individuelles doivent parvenir au service des réservations 48 heures avant la date d’arrivée pour éviter des frais correspondant au prix d’une nuitée, plus les taxes.

 

Prince George Hotel

1725, rue Market
Halifax (Nouvelle-Écosse) B3J 3N9
Réservations : 1-800-565-1567
Numéro direct : 902-425-1986
Site Web
Réservation en ligne : https://reservations.travelclick.com/13608?groupID=4138824

Un service quatre diamants de classe mondiale en plein cœur du centre-ville de Halifax. Une excellence hôtelière sans pareil qui plaira aux voyageurs les plus exigeants. Vous aimerez le raffinement et le charme du Prince George Hotel dès votre arrivée et jusqu’à votre départ. L’hôtel compte plus de 200 chambres et suites dotées de commodités de luxe, aménagées de façon impeccable dans un style contemporain.

Chambre catégorie de luxe 249 $ – chambre pour une ou deux personnes

Les tarifs de chambres ne comprennent pas les taxes et autres frais. Vous devez faire votre réservation avant le 29 avril 2024 pour avoir droit à ce tarif de conférence.

Politique d’annulation
Les annulations doivent être effectuées un jour avant la date d’arrivée pour éviter les frais d’annulation.

 

Hampton Inn and Homewood Suites by Hilton Halifax Downtown
1960, rue Brunswick
Halifax (Nouvelle-Écosse) B3J 2G7
No de téléphone du Hampton Inn : +1-902-422-1391
No de téléphone de Homewood Suites : 1-902-429-6620
Réservations en ligne au Hampton Inn : https://group.hamptoninn.com/7krwtd
Réservations en ligne à Homewood Suites : https://group.homewood-suites.com/w9qorj
Le centre-ville de Halifax vous appartient! Nous sommes situés à moins d’un kilomètre des événements du Scotiabank Centre, du centre des congrès de Halifax, du lieu historique national du Canada de la Citadelle-d’Halifax, de la promenade panoramique le long du front de mer de Halifax et des boutiques à la mode du chemin Spring Garden. Il y a des restaurants tout autour et nous sommes à cinq minutes de marche des sites historiques, des cafés et des points de départ d’excursions sur le front de mer. Profitez de nos petits-déjeuners chauds et froids et du Wi-Fi gratuits pendant votre séjour.
Chambre standard au Hampton Inn 232 $ – pour une ou deux personnes
Chambre standard à Homewood Suites      237 $ – pour une ou deux personnes
Les prix des chambres n’incluent pas les taxes et autres frais. Vous devez faire vos réservations avant le 3 mai 2024 pour avoir droit à ce tarif de conférence. Pour réserver au Hampton Inn, vous pouvez composer le 902-422-1391 ou notre numéro sans frais 1-855-331-0334 et mentionner notre code de groupe « CCL ». Pour réserver à Homewood Suites, vous pouvez composer le 902-429-6620 ou notre numéro sans frais 1-855-331-0337 et mentionner le code de groupe « CHH ».
Politique d’annulation
Les annulations doivent être effectuées 48 heures avant la date d’arrivée pour éviter les frais d’annulation.

Déplacement

AirCanada

Nous avons choisi Air Canada comme ligne aérienne officielle de la Conférence nationale. Afin de bénéficier de tarifs réduits, veuillez acheter votre billet en ligne à aircanada.com et indiquer le code promotionnel PW6EH7Q1, avant d’initier votre recherche.

 

Politiques de la conférence

POLITIQUES D’INSCRIPTION

Politique de paiement des droits d’inscription

L’inscription doit être soumise en ligne et payée en totalité pour avoir droit aux tarifs d’inscription hâtive. Si le paiement n’est pas reçu à la date limite, les participants recevront une facture au tarif de la date limite suivante. Les inscriptions reçues sans être accompagnées du paiement total des droits d’inscription sont considérées comme incomplètes.

La date limite pour les inscriptions hâtives est le 19 avril 2024.

La date limite pour les inscriptions non-hâtives est le 31 mai 2024.

Politique d’annulation
Les inscriptions annulées seront remboursées seulement si l’avis d’annulation est reçu par écrit à conference@cchl-ccls.ca au plus tard à la date limite pour les inscriptions hâtives. Les droits d’inscription seront remboursés, moins un montant de 250 $ pour frais d’administration. Il n’y aura pas de remboursement pour les inscriptions annulées après la date limite pour les inscriptions hâtive.

Les personnes inscrites à la conférence et qui ne s’y présentent pas ne peuvent obtenir aucun remboursement.

Le Collège canadien des leaders en santé se réserve le droit d’apporter des changements au programme et aux conférenciers ou d’annuler la Conférence si le nombre d’inscriptions visé n’est pas atteint ou lorsque des circonstances indépendantes de sa volonté l’y obligent. Si la Conférence n’a pas lieu pour quelque raison que ce soit, la responsabilité du secrétariat se limite au remboursement des frais d’inscription seulement.

Politique de substitution
Si vous ne pouvez assister à la Conférence nationale du CCLS , vous pouvez y envoyer un collègue à votre place. Veuillez envoyer les détails pour la substitution à conference@cchl-ccls.ca.

POLITIQUES DE CONFIDENTIALITÉ

Le Collège canadien des leaders en santé recueille des renseignements sur les formulaires d’inscription dans le but de planifier la Conférence, de fournir de l’information aux délégués, de finaliser l’inscription, d’inscrire les noms sur les porte-noms et de dresser la liste des délégués. Le Collège canadien des leaders en santé présente sa Conférence nationale avec le soutien de commanditaires. Dans le cadre des accords de commandite conclues, les coordonnées complètes des délégués seront fournies aux commanditaires, à condition qu’ils y aient consenti au moment de leur inscription.

Publication de photos/vidéos

Le Collège canadien des leaders en santé prendra des photographies et fera certaines vidéos lors de la Conférence nationale. Ces photos et vidéos seront ensuite utilisées dans les communiqués du CCLS ou dans du matériel promotionnel, que ce soit dans un média imprimé, électronique ou autre, y compris le site Web de la Conférence. En participant à la Conférence, vous accordez au Collège canadien des leaders en santé le droit d’utiliser une photographie de vous à cette fin.

POLITIQUE SUR LA VACCINATION ET AU PORT DU COUVRE-VISAGE

Notre priorité au CCLS est de créer un environnement sécuritaire à la Conférence annuelle. La situation entourant la pandémie de COVID-19 étant en constante évolution, nous travaillerons en collaboration avec le lieu de la conférence pour surveiller les exigences du protocole de santé et de sécurité. Pour l'instant, le port du masque est facultatif et la preuve de vaccination n'est pas exigée.

Pour de plus amples renseignements

Veuillez communiquer avec :

Brianna Lavoy
Gestionnaire, Conférences et événements 
blavoy@cchl-ccls.ca
1-800-363-9056 poste 232